Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Runinfo.nl via Google

 
 
 

Mineralen

 

 

 
 
Mineralen zijn even onmisbaar als vitaminen. Het lichaam kan geen van deze stoffen zelf produceren. TweeŽntwintig mineralen zoals ijzer, fosfor, magnesium, kalium, natrium, chroom en zink zijn onmisbaar voor de werking en opbouw van ons lichaam. Het totale gewicht is ongeveer vijf procent (dat is zo'n 2-3 kg) van het lichaamsgewicht. Iemand van 70 kg bezit ongeveer 4 gram ijzer. Zink 2 gram. Magnesium 25 gram. Calcium 1,5 kg. Jodium 20 milligram. Koper 100 milligram.

De mineralen waarvan minder dan 1 gram in het lichaam aanwezig is heten sporenelementen. Enkele voorbeelden van sporenelementen zijn: koper, zink, kobalt, fluor en jodium.

Mineralen zijn een stuk ze beter houdbaar dan vitaminen. De meeste mineralen assisteren de enzymen die de stofwisseling besturen. Mineralen werken samen met vitaminen. Deze moeten in de juiste verhouding aanwezig zijn om een optimaal effect te bereiken.


Sporters en mineralenbehoefte

Bij sporters is vooral de behoefte aan ijzer, magnesium en zink groter, omdat door het transpireren en door de ontlasting veel verloren kan gaan. IJzer vervult een belangrijke rol bij het transport van zuurstof. Sporters moeten daarom voorkomen dat een ijzertekort ontstaat. Magnesium speelt een belangrijke rol bij duursport. Voor de spieren is magnesium essentieel omdat het een bijlage levert aan de spiercontractie en energiestofwisseling. Zink is belangrijk voor het immuunsysteem. Zink heeft ook een aandeel in de energiestofwisseling. Langeafstandslopers hebben vaak last van verkoudheden. Ze hebben dikwijls een te kort aan zink.


Overzicht

Mineraal

Belangrijke bronnen (in willekeurige volgorde)

Calcium Melk, yoghurt, kaas, vlees, groenten en fruit.
Chloor Keukenzout.
Chroom Groenten, fruit, volkorenbrood, vlees, vis, kaas, granen en bier.
Fosfor Melk, vis, vlees en volkorenbrood.
Fluor Fluoride houdend kraanwater, zeevis en thee.
Jodium Vis, mosselen en tafelzout met jodium.
Koper Groenten, volkorenbrood, vlees, vis, rozijnen en fruit.
Magnesium Sojabonen, noten, volkorenbrood, groene groenten en vis.
Mangaan Volkorenbrood, groene bladgroenten, peulvruchten, noten en rijst.
Molybdeen Brood, groene groenten, sojabonen, melk en peulvruchten.
Natrium Keukenzout.
Selenium Vis, vlees, volle granen en noten en zaden.
IJzer Groene groenten, volkorenbrood, vlees, vis en appelstroop.
Zink Vlees, vis, melk, volkorenbrood, aardappels, rijst en muesli.
 
Stuur door



 

 

 

  

 

Start: Januari 2001 Laatst gewijzigd op: