De trainingstabellen (met
uitzondering van de tabel interval kort) zijn gebaseerd op de
anaërobe drempel. De daaraan gekoppelde loopsnelheid per kilometer
wordt aangegeven onder de ingevoerde 10 km tijd.
De trainingstabellen interval kort (tot 400m) extensief is gelijk aan de 10 km
snelheid, die van de intensief is gelijk aan de de maximaal
haalbare 1000m tijd.
Een redelijk betrouwbare
en gemakkelijk methode om de anaërobe drempel te bepalen is via
een berekening van de huidige 10km tijd. Voor deze manier is in
Runinfo gekozen.
De tijden in de
trainingstabellen zijn gebaseerd op je huidige 10 km tijd. Als
deze 10 km tijd niet bekend is, maar wel een andere afstand tussen
de 5 km en de halve marathon kan je via
Wedstrijdverwachtingen berekenen wat ongeveer je 10 km tijd
zal zijn.
Voor degene die met een
hartslagmeter trainen: je hartslag anaërobe drempel kan je bepalen
met behulp van de pagina: Trainen met
Hartslagmeter.
De duurlooptempo's en de
lange interval zijn samengesteld uit twee kolommen (de eerste is
langzamer dan de tweede). Om een zo gunstig mogelijk
trainingseffect te krijgen: begin het seizoen met de eerste kolom,
ga pas naar de tweede als de eerste goed verloopt.
Om het allemaal
overzichtelijk te houden zijn de duurtrainingen (m.u.v. de 1 km en
5 km tijden) en tempoduurtrainingen afgerond.
Bij desktop kunnen na het kiezen van een 10
km tijd de tijden worden veranderd met de scroll-knop of
pijltjestoetsen.
Duurloop tempo 3 (93%) is
gelijk aan marathontempo.
Omdat nu eenmaal niet
iedereen een atletiekbaan ter beschikking heeft kan de interval
training die staat in Intervaltabellen ook op looptijd
worden uitgevoerd. Afhankelijk hoe de vorige trainingen verliepen
rond je de tijden naar boven/onder af. Intervaltraining kan ook
vervangen worden door vaartspel.
Wanneer er bij
intervaltraining bijvoorbeeld 3 x 10 min (4) staat betekend dat je
na elke interval van 10 minuten je 4 minuten rustig moet
dribbelen.
Voor het bepalen van je
loopsnelheid per kilometer per uur (km/uur) en minuut per
kilometer (min/km): Gemiddelde loopsnelheid.