ALLES OVER HARDLOPEN

Sportblessure boeken e.d.

Hoe verloopt zo'n eerste bestelling via bol.com?

1 Klik op het boek dat je wilt bestellen. 2 Klik "Bestel snel" of "In winkelwagen" als je nog verder wilt winkelen. 3 Klik op "Ga verder met bestellen". 4 Voer je adres gegevens in. 5 Maak een keuze uit de betaalmethode (het is mogelijk na aflevering te betalen). 6 Bevestigingen. 7 Populaire boeken die besteld zijn op een werkdag heb je de volgende dag al in huis.

Loopblessures voorkomen door Dagny Scott Barrios

Paperback | Uitgeverij het Spectrum | 2005
ISBN: 9027415455
Beschrijving:
Veel lopers krijgen vroeg of laat met blessures te maken. En dat terwijl veel kwetsuren eenvoudig zijn te voorkomen. In Loopblessures voorkomen staat hoe je blessures kunt vermijden en behandelen. Het boek gaat bovendien in op veelvoorkomende blessures bij vrouwen en beginners. Aan de loopadviezen in dit boek liggen de laatste wetenschappelijke inzichten ten grondslag.
Recensie:
Aan de hand van onder andere eigen ervaringen vertelt de schrijver over de laatste ontwikkelingen op het gebied van voorkomen en behandelen van loopblessures en geeft adviezen en informatie. Zo wordt uitgebreid gesproken over: de wetten van blessures, vergroten van loopafstanden, verhogen van intensiteit van het sporten, afwisseling in oefeningen en het alert zijn op waarschuwingssignalen; de schoensoorten; rekken en strekken, krachttraining, lopen onder extreem warme en koude omstandigheden; combinatie met andere activiteiten als aquajoggen, zwemmen, fietsen, pilates en yoga; blessures: de meest voorkomende blessures, wanneer weer starten; jonge lopers, vrouwelijke lopers (lopen en de menstruatiecyclus, tijdens zwangerschap, na de bevalling), oudere lopers. De items worden helder, duidelijk besproken, hier en daar ondersteund door tekeningen of zwartwitfoto's. De bladspiegel is overzichtelijk en een register is aanwezig.
(Biblion recensie, Redactie)


Oefenstof voor de hardlooptraining door Bea Splinter en Siebe Turksma

Paperback | 240 pagina's | Becht's Uitgevers | februari 2014
Beschrijving:
Een goede hardlooptraining bestaat uit meer dan hardlopen alleen.
Aan de techniek en kracht van een hardloper moet worden gewerkt. 'Oefenstof voor hardlooptraining' bevat bijna 300 oefeningen voor warming- up, cooling-down, kracht en techniek. De oefeningen kunnen worden gebruikt als inspiratiebron
voor hardlooptrainers, maar ook individuele hardlopers - van de gevorderde wedstrijdloper tot de recreant - vinden hier nuttige oefenstof.
Werk op de baan, thuis of in de sportschool aan je beweeglijkheid, kernstabiliteit en kernkracht, de kracht van je voeten, benen en schouders, je looptechniek, ademhaling en ontspanning. Samen met de oefeningen die blessures helpen voorkomen, bevat 'Oefenstof voor de hardlooptraining' alles voor een gezonde en uitdagende hardlooptraining.
Recensie:
De auteurs behoren tot een kleine groep van deskundigen die zelf hardlooptrainers opleiden. Hun opzet is voldoende oefeningen aan te reiken voor een efficientere looptechniek en loopstijl, voor meer kracht en soepelheid in de spieren, pezen en gewrichten die een loper het meest belast. De handleiding is logisch opgebouwd. Ze beginnen met 30 pagina's losmaakoefeningen voor alle lichaamsdelen, daarna rekoefeningen voor meer soepelheid, daarna oefeningen voor meer kracht in romp, voeten en benen. Een hoofdstuk is gewijd aan looptechniek en houding. Twee hoofdstukken bestaan uit spelvormen, bedoeld om jonge atleetjes met meer plezier te laten trainen en zo te zorgen dat ze atletiek langer volhouden. Door de grote variatie verminderen ze ook de kans op blessures. Andere hoofdstukken gaan over ontspannen en ademhalen, en oefeningen voor een specifiek doel, bijv. de opwarming voor een intensieve training, looptechniek en verdere uitbouw van kracht in de benen voor gevorderden. Het boek heeft veel sterke kanten: de oefeningen zijn medisch verantwoord; de kleurenfoto's zijn functioneel; het taalgebruik is helder; het benodigde materiaal is beperkt en betaalbaar.
Doelgroep: atletiektrainers, atleten, wielrenners en leraren lichamelijke opvoeding.
(NBD|Biblion recensie, Drs. Jef Abbeel)


Compleet handboek stretching en spierversterking door Thierry Waymel

Paperback | 320 pagina's | Deltas Centrale uitgeverij | februari 2015
Beschrijving:
De complete handleiding met 250 oefeningen Dit boek is een echt referentiewerk voor wie gezond en fit wil blijven, voor sporters die doeltreffend willen trainen ťn voor instructeurs en trainers die op zoek zijn naar een ruim aanbod aan oefeningen. Voor elke spiergroep hebt u de keuze uit een heleboel oefeningen om leniger en sterker te worden en bovendien hebt u hiervoor geen materiaal nodig. U kunt uw training ook perfect afstemmen op uw persoonlijke mogelijkheden en doelstellingen dankzij de onderverdeling in drie moeilijkheidsgraden. Dankzij de handige indeling vindt u snel de oefening die u zoekt.
Recensie:
Een zeer compleet handboek met voorbeelden van 250 oefeningen voor zowel beginners, gevorderden als vergevorderden in het kader van stretching en spierversterking. De Franse auteurs, zelf sportleerkracht resp. leerkracht expressieve gymnastiek en verwante disciplines, bieden met deze zeer verzorgde uitgave in woord en beeld een handvat voor iedereen die gezond en fit wil blijven en met name ook voor instructeurs en trainers die gebruik willen maken van een zeer ruim aanbod aan oefeningen op het gebied van stretching en spierversterking. Inclusief de teksten over anatomie en fysiologie, de afbeeldingen en de voorbeelden is deze uitgave een aanwinst voor iedereen die op welke manier dan ook met dit vakgebied te maken heeft. Een tijdloos boek met veel oefenstof voor fitnessliefhebbers, sporters, instructeurs en trainers.
mr. L.H.M. van Noordwijk


Chi Running door Danny Dreyer
revolutionaire techniek over blessurevrij en moeiteloos hardlopen

Paperback | 342 pagina's | Altamira-Becht | oktober 2009
Beschrijving:
In dit toonaangevende boek toont ultramarathonloper Danny Dreyer ons de hardlooptechniek die hij heeft gecreŽerd om blessures te voorkomen en te genezen, maar ook om met minder moeite sneller en verder te lopen. De Chi Running-methode maakt gebruik van de diepe krachtreserves die schuilgaan in de kernspieren van de romp Ė een aanpak die voortvloeit uit disciplines als yoga, pilates en taichi. Dit zeer effectieve stapvoor-stapprogramma biedt diverse trainingsprincipes en is zeer gebruiksvriendelijk.
Verminder de kans op blessures
Verminder de herstelperiode na het lopen
CreŽer een veilig en effectief trainingsprogramma
Maak het lopen op elke afstand plezierig
Danny Dreyer, een erkend hardloopcoach en ultramarathonloper, heeft meer dan dertig jaar loopervaring en is leerling van de internationaal befaamde taichi-meester George Xu. Hij woont in Amerika en heeft de Chi Runningmethode al aan duizenden mensen onderwezen Ė met verbluffende resultaten.
Recensie:
Al decennia zoeken trainers, dokters, fysiotherapeuten, podologen naar methodes om blessures te voorkomen bij lopen. Dreyer vindt ze in tai-chi en chi running. Hij gelooft niet in steunzolen, aangepaste schoenen, ijs,versterken, rekken (tenzij na de training). Hij ziet de oplossing in tai-chi: bewegen vanuit de kern van je lichaam. Onze bewegingen worden geleid vanuit punten langs onze ruggengraat. Dreyer ontkent wat iedereen aanneemt, nl. dat de meeste blessures ontstaan door overtraining. Hij zoekt de oorzaak in een slechte looptechniek. Hij verwijst naar de magere Keniaanse Kalenjin natuurtalenten. Kernbegrippen bij hem zijn: rug, wervelkolom, buikspieren, geest, ontspannen benen, correcte houding, middenvoetslanding, zeer flexibele schoenen van slechts 250 gram met dunne zolen. Deze methode is nog niet getest bij topatleten; Dreyer haalt joggers aan, die trainen aan 5'15" per km: zeer recreatief. Voor joggers kan dit boek dan ook nuttig zijn. De adviezen omtrent vocht, voeding en wedstrijdvoorbereiding (291-318) zijn voor iedereen relevant. Geillustreerd met zwart-witfoto's. Met register.
(NBD|Biblion recensie, Mede naar gegevens van Drs. Jef Abbeel)


De nieuwe warming up door Tjitte Kamminga
beter presteren zonder blessures

Paperback | 167 pagina's | Tirion | mei 2011
Beschrijving:
Wat elke hardloper moet weten.
Met de enige echte goede warming-up voor lopers.
Het rekken en strekken waarmee de meeste sporters hun warming-up doen, is eigenlijk helemaal niet goed. Je voorkomt er geen blessures mee en je gaat er niet beter door hardlopen. Daarom heeft de auteur de nieuwe warming-up ontwikkeld: met gerichte oefeningen worden de gewrichten en daarmee de spieren voorbereid op de te leveren prestatie. Verder wordt uitgebreid aandacht besteed aan loopblessures: hoe ontstaan ze, hoe helen ze en wanneer mag je weer aan de bak? In klare taal en met verhelderende tekeningen geeft Goed en gezond hardlopen antwoord op alle vragen. Voor iedereen die wil hardlopen zonder problemen!
Tjitte Kamminga is fysiotherapeut en manueel therapeut. Hij is werkzaam als docent fysiotherapie aan de Hogeschool Leiden en als zelfstandig fysiotherapeut en manueel therapeut in Den Haag. Blessures en blessurepreventie hebben zijn grote aandacht. Daarnaast is hij een enthousiast " en ooit geblesseerd " hardloper.


Leerboek sportmassage door H. Helsper

Paperback | 304 Pagina's | Bohn Stafleu Van Loghum | 2002
ISBN: 9031328782
Beschrijving:
Het Leerboek sportmassage is verdeeld in drie delen: Anatomie van het menselijk lichaam, Fysiologie en Sportmassage. Het eerste deel gaat in detail in op de systematische anatomie (bouw van de orgaansystemen) en de topografische anatomie (ligging van de verschillende systemen). Deze kennis is onmisbaar voor een goed begrip van de functionele anatomie (bewegingsleer). Het tweede deel van het boek behandelt de fysiologie. Kennis hiervan is wezenlijk bij het beantwoorden van de vele vragen die een sportbegeleider in de uitoefening van het vak tegenkomt. Vaak hebben kwesties betrekking op de effecten van inspanning, training, (sport)voeding, hormoonpreparaten of doping. Bestudering van het hoofdstuk Fysiologie stelt de sportbegeleider in staat de fysiologie van de mens in de sportpraktijk toe te passen.In het onderdeel Sportmassage komen de geschiedenis van het vak, de handgrepen, voorwaarden en (contra)indicaties aan bod. Naast het masseren kent het vak sportmassage in de praktijk ook preventieve en verzorgende taken. Het leerboek sluit daarom af met een behandeling van deze aspecten.Leerboek sportmassage is volledig afgestemd op de leerdoelen sportmassage van het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS) en bereidt voor op de exameneisen voor het diploma sportmassage. Het boek is geschikt voor studenten en docenten in opleiding tot sportmasseur en voorts voor eenieder die meer over sportmassage wil weten.


Handboek sportmassage / deel Basisboek door Wim Snellenberg

Paperback | Vrieseborch | 2005
ISBN: 9060763556
Beschrijving:
Blessurepreventie waarin opgenomen: theorie sportmassage, verzorging, sporthygiene, geschiedenis en organisatie van de sport in Nederland, eerste hulp bij sportongevallen, trainingsleer, tapen en bandageren, anatomie, fysiologie, specifiek gedeelte (per regio).
Recensie:
De vierde, gewijzigde druk van een Nederlandstalig handboek voor sportmassage. De inhoud is onderverdeeld in: basisboek, blessurepreventie, massage, anatomie, specifiek gedeelte per regio, fysiologie en wordt afgesloten met een lesrooster. Een degelijk handboek voor de opleiding in sportmassage, dat een brug wil slaan tussen preventie en blessurebehandeling. De basisleerstof is aangevuld met ruime achtergrondinformatie, gericht op de praktijk. Stevig uitgevoerde paperback. Gedrukt in twee kolommen per pagina. Ruim geillustreerd met talrijke zwart-witfoto's en gedetailleerde anatomische tekeningen. Helder van taal en uitleg. Met lesrooster en register. Deze vierde druk is geheel herzien om te voldoen aan de huidige exameneisen.
(Biblion recensie, Drs. L.C.A. v.d. Aalsvoort)


Sportanatomie door J. Weineck

Paperback | 296 Pagina's | Uitgeverij Elmar | 2004
ISBN: 9038914938
Klantenbeoordeling bol.com: uitstekend
Beschrijving:
In dit boek worden de theoretische achtergronden van de anatomie omgezet in een praktische aanpak voor onderricht en training. In het eerste deel wordt basisinformatie verstrekt over cel- en weefselleer en hoe een uitgeoefende belasting daarop inwerkt. In het tweede deel volgt een algemeen overzicht van het orgaanstelsel van het passieve en actieve bewegingsapparaat met een korte toelichting op de gebruikte begrippen uit de anatomie. Het derde deel beschrijft de afzonderlijke spiergroepen van het actieve bewegingsapparaat. In ruim 240 afbeeldingen wordt het functioneren van de spieren toegelicht. Het vierde deel brengt het functioneren van de afzonderlijke spieren in verband met de romp-, arm- en beenbewegingen. In deel vijf wordt een analyse geschetst van het bewegingsverloop en in deel zes, ten slotte, worden oefeningen geboden om de afzonderlijke spiergroepen door gerichte krachttraining te versterken en te ontwikkelen.
Recensie:
Heel bruikbaar.
Als paramedicus of student zeer goed te gebruiken. Vooral voor duidelijke illustraties van spierverlopen om aan patienten te laten zien (en sportliefhebbers). Een verademing vergeleken met de chaotische platen van sommige anatomieboeken. Dus voor een geinteresseerde leek ook leuk voor in de boekenkast!



Stuur door