ALLES OVER HARDLOPEN

Looptechniek boeken

Met een juiste Looptechniek kost het minder energie om een bepaald looptempo te handhaven. Je loopt makkelijker en economischer. Wanneer je spieren precies weten wat ze moeten doen tijdens het lopen, kost de loopbeweging veel minder energie. Beginnende hardlopers ervaren dit als geen ander. Het lopen kost in het begin veel meer energie vergeleken met een paar weken later. Het is echter goed om direct vanaf het begin te weten waar je op moet letten bij een juiste looptechniek. Ook ervaren lopers kunnen hun loopprestaties verbeteren door in de training aandacht te besteden aan loopanalyse. Looptechniek is voor zowel de beginnende als ervaren loper een essentieel onderdeel binnen de looptraining.

Hardlopen BK methode door Frans Bosch en Ronald Klomp

DVD (2) | Elsevier | 2005
Beschrijving:
Deze unieke DVD serie visualiseert alle aspecten van de looptechniek zoals die behandeld zijn in het boek Hardlopen, biomechanica en inspanningsfysiologie praktisch toegepast.
Naast prachtige fimopnames van zeer goede lopers wordt de looptechniek middels talloze animaties en stills helder in beeld gebracht. De DVD behandeld de looptechniek en loopeconomie in de eerste drie hoofdstukken op twee niveaus (recreant en expert). Hoofdstuk 4 behandeld loopscholing met ± 120 oefeningen. Hoofdstuk 5 geeft foutenanalyses van ± 60 lopers.

DVD 1: beginners en gevorderden
·  Looptechnieken.
·  Blessurepreventie.
·  Trainingsadviezen.
·  Snelheidstraining en rendementsverhoging.

DVD 2: professionals
·  Looptechnieken.
·  Anatomie.
·  Biomechanica.
·  Rendementstrainingen.

Mening klant bol.com:
Zeer informatief en compleet.
Een dvd die niet verveeld, na vele malen kijken blijf je nog steeds nieuwe inzichten ontdekken.
Mening klant bol.com:
Hele goede DVD over hardlopen. Heel duidelijk worden alle facetten van het hardlopen besproken. Tevens zit er een klein boekje bij. Een must-have voor iedere hardloopliefhebber.


Hardlopen, biomechanica en inspanningsfysiologie praktisch toegepast
Frans Bosch en Ronald Klomp

Hardcover | 430 Pagina's | Reed business information
Klantenbeoordeling bol.com: uitstekend
Beschrijving:
Boek en dvd bieden de nieuwste inzichten op het gebied van looptraining.
Aan de orde komen innovatieve trainingsconcepten die gebaseerd zijn op recent wetenschappelijk onderzoek en op uitgebreide kennis van de trainingspraktijk.
Looptrainers, fysiotherapeuten, leraren lichamelijke opvoeding en hardlopers kunnen hun voordeel doen met deze publicatie.
Vanuit biomechanisch en inspanningsfysiologisch perspectief worden onderwerpen als looptechniek, energieleverantie, adaptatie en krachttraining behandeld. Recente wetenschappelijke inzichten worden vertaald naar de trainingspraktijk.
In deze tweede, herziene druk zijn allerlei aspecten van looptraining tot in detail uitgewerkt. Talrijke illustraties en foto's verhelderen de uiteenzettingen over lopen op hoge snelheid, loopscholing en krachttraining.
De bijgevoegde dvd's zijn rijk aan videobeelden en animaties.
Deel 1 van de dvd verklaart de looptechniek zowel voor beginners als voor experts. Deel 2 bevat foutenanalyses en een grote reeks loopscholingsoefeningen. Boek en dvd bieden een uitputtende analyse van alle aspecten van het hardlopen.
Frans Bosch en Ronald Klomp zijn docent aan een sporthogeschool en waren jarenlang betrokken bij de begeleiding van sprinters en lopers van nationaal en internationaal niveau op de midden- en langeafstand. Ook waren zij docent aan diverse trainersopleidingen. Honderden (loop)trainers en fysiotherapeuten hebben de afgelopen jaren al kennis genomen van de trainingsopvattingen van Frans Bosch en Ronald Klomp.
Runnersworld schreef:
Standaardwerk. Na jaren achterstand heeft het Nederlandse taalgebied zijn eigen bijbel over de loopsport. Een standaardwerk dat een paar duidelijke lijnen kiest, die bij andere zelden vooropstaan.


Oefenstof voor de hardlooptraining door Bea Splinter en Siebe Turksma

Paperback | 240 pagina's | Becht's Uitgevers | februari 2014
Beschrijving:
Een goede hardlooptraining bestaat uit meer dan hardlopen alleen.
Aan de techniek en kracht van een hardloper moet worden gewerkt. 'Oefenstof voor hardlooptraining' bevat bijna 300 oefeningen voor warming- up, cooling-down, kracht en techniek. De oefeningen kunnen worden gebruikt als inspiratiebron
voor hardlooptrainers, maar ook individuele hardlopers - van de gevorderde wedstrijdloper tot de recreant - vinden hier nuttige oefenstof.
Werk op de baan, thuis of in de sportschool aan je beweeglijkheid, kernstabiliteit en kernkracht, de kracht van je voeten, benen en schouders, je looptechniek, ademhaling en ontspanning. Samen met de oefeningen die blessures helpen voorkomen, bevat 'Oefenstof voor de hardlooptraining' alles voor een
gezonde en uitdagende hardlooptraining.
Recensie:
De auteurs behoren tot een kleine groep van deskundigen die zelf hardlooptrainers opleiden. Hun opzet is voldoende oefeningen aan te reiken voor een efficientere looptechniek en loopstijl, voor meer kracht en soepelheid in de spieren, pezen en gewrichten die een loper het meest belast. De handleiding is logisch opgebouwd. Ze beginnen met 30 pagina's losmaakoefeningen voor alle lichaamsdelen, daarna rekoefeningen voor meer soepelheid, daarna oefeningen voor meer kracht in romp, voeten en benen. Een hoofdstuk is gewijd aan looptechniek en houding. Twee hoofdstukken bestaan uit spelvormen, bedoeld om jonge atleetjes met meer plezier te laten trainen en zo te zorgen dat ze atletiek langer volhouden. Door de grote variatie verminderen ze ook de kans op blessures. Andere hoofdstukken gaan over ontspannen en ademhalen, en oefeningen voor een specifiek doel, bijv. de opwarming voor een intensieve training, looptechniek en verdere uitbouw van kracht in de benen voor gevorderden. Het boek heeft veel sterke kanten: de oefeningen zijn medisch verantwoord; de kleurenfoto's zijn functioneel; het taalgebruik is helder; het benodigde materiaal is beperkt en betaalbaar.
Doelgroep: atletiektrainers, atleten, wielrenners en leraren lichamelijke opvoeding.
(NBD|Biblion recensie, Drs. Jef Abbeel)


Chi Running door Danny Dreyer
revolutionaire techniek over blessurevrij en moeiteloos hardlopen

Paperback | 342 pagina's | Altamira-Becht | oktober 2009
Beschrijving:
In dit toonaangevende boek toont ultramarathonloper Danny Dreyer ons de hardlooptechniek die hij heeft gecreëerd om blessures te voorkomen en te genezen, maar ook om met minder moeite sneller en verder te lopen. De Chi Running-methode maakt gebruik van de diepe krachtreserves die schuilgaan in de kernspieren van de romp – een aanpak die voortvloeit uit disciplines als yoga, pilates en taichi. Dit zeer effectieve stapvoor-stapprogramma biedt diverse trainingsprincipes en is zeer gebruiksvriendelijk.
· Verminder de kans op blessures
· Verminder de herstelperiode na het lopen
· Creëer een veilig en effectief trainingsprogramma
· Maak het lopen op elke afstand plezierig
Danny Dreyer, een erkend hardloopcoach en ultramarathonloper, heeft meer dan dertig jaar loopervaring en is leerling van de internationaal befaamde taichi-meester George Xu. Hij woont in Amerika en heeft de Chi Runningmethode al aan duizenden mensen onderwezen – met verbluffende resultaten.
Recensie:
Al decennia zoeken trainers, dokters, fysiotherapeuten, podologen naar methodes om blessures te voorkomen bij lopen. Dreyer vindt ze in tai-chi en chi running. Hij gelooft niet in steunzolen, aangepaste schoenen, ijs,versterken, rekken (tenzij na de training). Hij ziet de oplossing in tai-chi: bewegen vanuit de kern van je lichaam. Onze bewegingen worden geleid vanuit punten langs onze ruggengraat. Dreyer ontkent wat iedereen aanneemt, nl. dat de meeste blessures ontstaan door overtraining. Hij zoekt de oorzaak in een slechte looptechniek. Hij verwijst naar de magere Keniaanse Kalenjin natuurtalenten. Kernbegrippen bij hem zijn: rug, wervelkolom, buikspieren, geest, ontspannen benen, correcte houding, middenvoetslanding, zeer flexibele schoenen van slechts 250 gram met dunne zolen. Deze methode is nog niet getest bij topatleten; Dreyer haalt joggers aan, die trainen aan 5'15" per km: zeer recreatief. Voor joggers kan dit boek dan ook nuttig zijn. De adviezen omtrent vocht, voeding en wedstrijdvoorbereiding (291-318) zijn voor iedereen relevant. Geillustreerd met zwart-witfoto's. Met register.
(NBD|Biblion recensie, Mede naar gegevens van Drs. Jef Abbeel)


Gentle running door W. Luijpers en R. Nagiller
lichter lopen, beter ademen, mooier leven

Paperback | 160 Pagina's | UMCO/Lezerspoort
ISBN10: 9088230099 | ISBN13: 9789088230097
Beschrijving:
De nieuwste trend in de Nederlandse wereld is Gentle Running. Een unieke methode, ontwikkeld door de Nederlander Wim Luijpers, die uitgaat van het lopen zelf, en niet van schema's, stopwatches en hartslagmeters. Waardoor hardlopen voor iedereen eenvoudiger en aantrekkelijker wordt.
Recensie:
'Gentle running' pretendeert een nieuwe manier van lopen te zijn: geen prestatiedruk, wel een betere gezondheid, creatievere geest, tevreden gemoed, groter gevoel van welbevinden. De techniek moet de benen sparen: die komt vanuit het bekken, het stevige middelpunt van het lichaam, men maakt gebruik van de zwaartekracht en men past een diepe neus-buikademhaling toe. Het eerste is niet nieuw: al decennia joggen mensen voor hun plezier, zonder competitieambities. Het tweede doel is veel moeilijker te bereiken: het lichaam van de ene is genetisch beter gewapend tegen blessures dan dat van de andere. De auteurs leggen uit hoe je met je bekken moet 'dansen op de zwaartekracht', op de hele voet landen, met kleine stappen lopen, maar ze geven toe dat het een eeuwigdurend experiment is. En inademen door de neus is verstandig, want je zuivert de lucht en je vermindert de kans op infecties in keel en longen, maar in competitie is het niet vol te houden. Uitademen kan even goed door de mond. Specifieke rekoefeningen ontbreken helaas. Het schoenenadvies is uitvoerig, maar de footscan met looptapijt bij een podoloog ontbreekt. Tot nu toe ontbreken voorbeelden van topatleten die hun carriere eraan te danken hebben. Met kleurenfoto's.
(NBD|Biblion recensie, Drs. Jef Abbeel)


De kunst van het hardlopen door M. Balk en A. Shields
verbeter je prestaties met de Alexandertechniek

Paperback | 160 Pagina's | Thoeris, Uitgeverij | 2006
ISBN: 9072219112
Beschrijving:
Dit boek geeft een nieuwe en verfrissende benadering van hardlopen. Het leert de renner het lopen te beschouwen als een kunst in plaats van een verplicht af te vinken taakje op de lijst. De auteurs hebben een visie op hardlopen ontwikkeld die is gebaseerd op de Alexandertechniek, een eenvoudige methode om je coördinatie, balans en bewegingsvrijheid te verbeteren. Dat levert een betere tijd op, en minder blessures!
Een boek vol tips om je looptechniek te verbeteren, voor langeafstandslopers die hun tijden willen verbeteren en baanrenners die zich willen vervolmaken. De schrijvers kijken goed naar de beste hardlopers ter wereld en analyseren hun techniek, zodat we kunnen leren van de allerbesten.


Techniek en conditietraining

Voor een optimale combinatie van looptechniektraining en conditietraining zie: Techniekenconditietraining.nl. Ook voor andere sporten.


Stuur door