ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand



Looptips voor november

  • Hieronder enkele tips die verband houden met november en de herfst.
  • Begin van de wintertijd. Op de laatste zondag van oktober wordt de klok wordt om 3.00 uur een uurtje teruggezet. Het is een uur sneller donker.
  • Omdat het bovendien iedere week een kwartiertje eerder donker is gaan veel hardlopers het een tijdje wat rustiger aan te doen. Geen probleem, in deze periode rusten we lichamelijk en mentaal uit voor het volgende seizoen. Dat betekent niet dat we niets doen. Tot aan het begin van de nieuwe voorbereidingsperiode houden we de algemene conditie bij. Voor de afwisseling kun je nu ook eindelijk eens aan andere sporten gaan doen. We lopen wel zo'n twee, drie keer in de week. Als het herstel goed verloopt kunnen we ook best wel eens wat intensiever trainen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel doet. Ook kunnen we lichte blessures laten genezen.
  • Laat je hardloopschoenen niet op de verwarming drogen, maar doe wat proppen krantenpapier in je schoenen. Te veel warmte is niet goed voor je schoenen.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik reflecterend hesje, lampje of reflecterende bandjes. Zie ook: Hardlopen in het donker.
  • Loop je trainingslogboek nog eens goed na. Schrijf op wat er goed en fout te gaan. Aan de hand van deze gegevens en je doelstellingen ga je het nieuwe trainingsschema invullen: Overzicht trainingsschema's.
  • Bij avondtraining wordt er vaak voor het sporten gegeten. Dit komt het herstel na afloop van de training niet ten goede. Het is beter voor het sporten iets lichts te eten en pas na de training de warme maaltijd.
  • Omdat de herfst nat en winderig kan zijn hierbij ook een tip over verkoudheid.
    Gemiddeld hebben we vier per jaar last van de gewone verkoudheid. Als je daar (veel) vaker last van hebt kan dat betekenen dat je trainingsschema te zwaar is. Zie ook: Tips om niet ziek te worden
  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Gebruik de juiste hardloopkleding. Zie: Hardlopen in de herfst en winter.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan lopen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurloop doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurloop ook regelmatig op het laatst wat sprintjes van 100 m.
  • Zie ook: Smoesjes om niet te gaan hardlopen
  • En Tips voor hardlopen in de stad.