ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand


Looptips voor september

  • Hieronder enkele tips die verband houden met september en het eind van de zomer.
  • Probeer je goede drinkgewoontes (drink minstens 1,5 liter vocht per dag) van de zomermaanden vast te houden.
  • Voor degene die tijdens hun vakantie een stuk minder hebben getraind: voer de belasting (omvang en kwaliteit) weer geleidelijk op. De eerste twee weken doe je alleen rustige duurlopen. Voer daarna de belasting langzaam op door vaartspel en wat hardere duurlopen.
  • Vooral de overgang van de herfst naar de winter is het lastig de juiste hardloopkleding te dragen. Hierbij wat kledingtips.
  • Door het dragen van thermische onderkleding zal je een stuk minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat het zweet gemakkelijker wordt afgevoerd. Bovendien houdt het in de winter de lichaamswarmte vast.
  • Een goed hardloopjack is winddicht en regenbestendig. De stof waarvan dit jack gemaakt is, is zo geweven dat het wel transpiratievocht doorlaat maar regendruppels niet. Dit komt omdat zweetpartikels in verhouding veel kleiner zijn dan regendruppels.
  • Gebruik geen gewoon katoenen t-shirt onder je hardloopjack, omdat katoen veel vocht opneemt en vasthoudt.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik een lampje, reflecterend hesje, reflecterende bandjes of een hesje met led verlichting.
  • De 'r' zit weer in de maand. Na een warme zomer komt nu de natte en windige herfst.
  • Eet meer fruit. Van begin september tot half oktober is de oogsttijd voor appels en peren. Appels zijn rijk aan vitamine C, mineralen (vooral ijzer), en vezelstoffen. Peren zijn rijk aan vitamine C en bevatten veel vezelstoffen.
  • Enkele tips om de opname van vitamines en mineralen te vergroten.
    • Gebruik sinaasappelsap bij de broodmaaltijd.
    • Melk belemmert de opname van ijzer door het lichaam.
    • Drink geen koffie en thee bij de maaltijd.
    • Opgewarmd eten is veel minder vitaminerijk.