ALLES OVER HARDLOPEN

Hardlopen en onregelmatige diensten


Voor alle duidelijkheid: onregelmatig wil zeggen afwisselend werken in dagdiensten, middagdiensten en nachtdiensten.

Onregelmatige diensten betekent dus een onregelmatig leven. Dat wil helemaal niet zeggen een onevenwichtig trainingsschema. Bij het opstellen van je loopschema moet je aan dit onregelmatige leven de meeste aandacht besteden. Het zal wat vaker voorkomen dat je een training moet overslaan, omdat je gewoon te vermoeid bent. Dat is dan gewoon beter dan dat je kost wat kost het schema wilt blijven volgen. Wanneer je gaat trainen voordat je gaat slapen kan je beter geen zware training doen, omdat je dan mogelijk met meer moeite in slaap komt. Je zult beter moeten luisteren naar je lichaam. Mogelijk heb je soms last van een soort jet lag. Je rusthartslag en trainingshartslag zal wat meer variatie vertonen. Je warme maaltijd zal je beter moeten plannen.

Maar ieder nadeel heeft ook zijn voordeel. In de winter je kan steeds bij daglicht (en dus in bos) trainen. Je kunt meer afwisseling in je trainingsschema aanbrengen. Zo kan je vlotter herstellen van een wedstrijd of zware training. Ook kan je beter uitgerust aan de start staan voor een wedstrijd. Je sociale leven ondervindt mogelijk minder hinder van al je trainingsarbeid.

Tenslotte nog een laatste opmerking: hebben van onregelmatige diensten is een slecht excuus om niet te gaan hardlopen.  Wel is het zo dat je lichaam nooit echt went aan wisselende diensten. Je gaat het geestelijk wel normaal vinden dat je niet altijd even fit bent.