ALLES OVER HARDLOPEN

Maxim sportvoeding

Maxim sportvoeding is wetenschappelijk ontwikkeld. Met de twee uitgangspunten: de factoren die een sportprestatie negatief kunnen beÔnvloeden en het stappenplan om deze factoren uit te schakelen.

Maxim v t n eiwit koolh kcal aantal eiwit koolh kcal
Energy Bar
(55 gr)
2.9 39.2 198
Energy Gel
(36 gr)
0.0 24.7 108
Hypotonic Sports Drink
(60 gr)
0.0 54.0 215
Recovery Drink
(90 gr)
18.9 63.0 349
Totaal
aantal eiwit koolh kcal

Voor, tijdens en na het sporten

Voor het sporten
Tijdens het sporten
Sneller herstel

Tip

Bestel Maxim sportvoeding bij

Maxim sportvoeding

Energieverbruik tijdens sporten

  • Voor het energieverbruik per sport: Energieverbruik tijdens sporten.
  • Het verbruik (in kcal/Kjoules) bestaat koolhydraatverbranding en vetverbranding. Hoe harder je loopt hoe hoger het percentage koolhydraten. Tijdens slaap halen we onze energie voor 90% uit vet. Tijdens gewone lichamelijke activiteiten is dat 60-70% en de rest uit koolhydraten. Bij lichte sportactiviteiten neemt het vet verbruik af tot 50%. En bij intensieve sportbeoefening is het afgenomen tot 20-30%. Bij zeer intensieve sportbeoefening is het aandeel koolhydraatverbranding opgelopen tot 100%.
  • Het percentage is ook afhankelijk van iemands conditie. Bij een gevorderde sporter is het percentage van de vetverbranding een stuk hoger.
  • Een gemiddelde hardlo(o)p(st)er verbruikt tijdens een uur rustig hardlopen zo'n 600 kcal. 50% koolhydraten en 50% vetten. Dat zijn 75 gram koolhydraten (300/4) en 33 gram vet (300/9).
  • In je spieren en lever zit 300 tot 700 gram glycogeen opgeslagen. Deze voorraad is voldoende voor ongeveer anderhalf uur intensieve inspanning. Je lichaam kan maximaal circa 80 gram (320 kcal) koolhydraten per uur opnemen uit de voeding.
  • Gebruik daarom tijdens langdurige inspanningen extra koolhydraten (40 - 60 gram per uur) om de glycogeenvoorraad te sparen. Gebruik daarbij ook voldoende vocht (500 - 750 ml per uur).

  • Voor tips: Voeding voor, tijdens en na hardlopen.
  • Tenslotte: Koolhydraatrijke voedingstabel.

Andere merken sportvoeding

Voor meer informatie






Overzichten
Looptraining

Hardloopschema's

Hardloopblessures

Hartslagmeter

Wedstrijden

Sportvoeding

Ideale gewicht

Tools

Hardlopen

Extra

Tips

Boeken

Site