ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloop ABC


Hardloop ABC

Haarvat

Zie: Capillair.

Haas

Ook een zoogdier, maar in dit verband een loper die een gelijkmatig afgesproken tempo loopt. Vaak zijn er voor toplopers bij belangrijke (marathon) wedstrijden hazen beschikbaar.

Hakken-billen of hielaanslag

Oefening waarbij je tijdens het uitvoeren van de loopbeweging steeds een bil aanraakt met de hak van de schoen. Probeer je bovenlichaam rechtop te houden bij het uitvoeren van de oefening. Je armen hangen langs het lichaam. Voor de variatie kan je ook afwisselend 2 x rechts en daarna 2 x links doen. Of 2 x rechts, 1 x links (en andersom). Voor meer looptechniekoefeningen: Loopscholing.

Haklanders

Haklanders zijn hardlopers die tijdens het landen neerkomen op de hakken van de schoen. Een ander loperstype is: middenvoetlanders. Aan de slijtage van de schoenzool is goed te zien tot welk type loper je behoort.

Hamstrings

De achterdijbeenspieren. Voor meer info: Rekoefeningen en Spierversterkende oefeningen.

Handschoenen

Maak in de winter niet te snel gebruik van handschoenen. In het begin kan het wel wat koud zijn zonder, echter je handen komen vrij snel op temperatuur. Voor echt koude omstandigheden zijn er thermische handschoenen te koop.

Hardloopband

Wanneer je niet graag ‘s avonds alleen in donker loopt of als je midden in de stad woont (veel verkeer, luchtvervuiling en stoplichten) of als je het gewoon gezelliger vindt op de sportschool te trainen kan je gaan lopen op een loopband. Voor meer info: Loopband.

Hardloopkleding

De voordelen van de juiste hardloopkleding die hoort bij het jaargetijde mag je niet onderschatten. Zo zal je met een thermisch short minder last hebben van een nat en bezweet lichaam, omdat deze gemaakt is van kunststofvezels die weinig vocht vasthouden. Bij een gewoon katoenen T-shirt is dat wel het geval, omdat katoen bestaat uit holle vezels die gemakkelijk vocht vasthouden. Voor meer info: Hardloopkleding.

Hardloopschoenen

Een hardloopschoen is geschikt als het voldoende steun en demping geeft. De geschiktheid is afhankelijk van de loopstijl, type voet en gewicht van de loper. De meest voorkomende afwijking is dat de voet te veel naar binnen zakt, waardoor de achillespees te zwaar belast wordt. Dit kan voorkomen worden door te kiezen voor een schoen die deze over-pronatie tegengaat. Bij dit type schoen is de linker hak en de binnenzijde van de tussenzool het materiaal duidelijker steviger. Bij supinatie problemen gebeurt het tegenovergestelde: de voet zakt te veel naar buiten. Om overbelasting bij supinatie te voorkomen kies je voor een neutrale hardloopschoen met een goede demping. Voor meer info: Hardloopschoenen.

Hartslagvolume

Is de hoeveelheid bloed dat per hartslag wordt rondgepompt.

Hartminuutvolume

Is het bloedvolume dat het hart per minuut rondpompt. Met andere woorden:  het aantal slagen per minuut) vermenigvuldigd met hartslagvolume (de hoeveelheid bloed dat per hartslag wordt rondgepompt). Het hartminuutvolume is in rust bij getrainden als bij ongetrainden gelijk: ongeveer 5 liter per minuut. Tijdens zware inspanningen is het verschil tussen getrainden (45 liter) en ongetrainden (25 liter) groot. Door training kan dus het hartminuutvolume aanzienlijk worden vergroot.

Hartfrequentie

Het aantal hartslagen per minuut. Ongetrainde hebben een Rusthartslag tussen de 70 en 80. Getrainde sporters hebben vaak een rusthartslag van omstreeks 40 slagen per minuut. De hartfrequentie is een goede maatstaf voor de zwaarte van de inspanning, omdat er een rechtlijnig verband bestaat tussen de hartfrequentie en de intensiteit. Voor meer info: Trainen met hartslagmeter.

Hemoglobine (Hb)

Het hemoglobine (is rood van kleur) verzorgt het zuurstof transport in het bloed. Dus zeer belangrijk voor duursporters. IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine. IJzerrijke voeding kan een eventueel te kort voorkomen.

Hermens, Jos

Verbeterde in 1976 twee wereldrecords: op de 20 kilometer met 57:24:20 en over 1 uur met 20944,4 meter. Het laatste werd pas in 1991 uit de boeken geschreven.

Herstel

Rust is minstens even belangrijk als trainen. Als de volgende training plaats vindt op het moment dat je nog niet voldoende herstelt bent zal het trainingseffect niet optimaal zijn. Of erger: negatief zijn. Het is de kunst te gaan trainen op het moment dat het herstel (de Supercompensatie) het hoogst is.
Bij enkele zware trainingsdagen achter elkaar vindt tussen de trainingen onvoldoende herstel plaats. De supercompensatie wordt dan bereikt de dagen (waarin je rustig traint) na deze zware trainingsperiode.

Hersteltraining

Er wordt gelopen er in een zéér lage intensiteit. Hierbij is de hartfrequentie maximaal 75% van de anaërobe drempel. Door de rustige hersteltraining gaan ook de kleinste bloedvaatjes in de spieren gemakkelijker zuurstof en koolhydraten opnemen en afvalstoffen afvoeren. Hersteltraining heeft geen opbouwend effect. Het grote voordeel is dat er eerder met de volgende training kan worden begonnen, die dan wel een trainingseffect geeft. Voor meer info: Herstelbevorderende maatregelen.

Hielaanslag

Is een looptechniekoefening. Zie: Hakken-billen.

Hierspoor

Hielspoor is een overbelastingblessure die bij hardlopers regelmatig voorkomt. Wordt ook wel Fasciitis plantaris genoemd. De aanhechting van de peesplaat (die loopt van de hiel tot aan de tenen) aan de hiel is ontstoken. Als de blessure langer bestaat is er vaak op de peesaanhechting verkalking te zien. Dit wordt met behulp van een röntgenfoto gezien als een hielspoor. Deze blessure mag je niet verwaarlozen: is er weinig bloedcirculatie en dus is de aanvoer van bouw- en afvalstoffen gering. Hierdoor verloopt het genezingproces moeizaam. Voor meer info: Behandeling hielspoor.

Hongerklop

Met andere woorden: de man met de hamer tegen komen. Doordat de glycogeenvoorraad in het lichaam is verbruikt schakelt het lichaam over op hoofdzakelijk vet- en eiwitverbranding. Bij deze verbranding is er minder snel energie beschikbaar zodat het looptempo zakt.

Hoogtetraining

Door op hoogte (vanaf 2000 meter) te trainen moet het lichaam zich aanpassen aan de minder zuurstofrijke omstandigheden. Het aantal rode bloedcellen en de hemoglobineconcentratie zal toenemen. Bij terugkomt op zeeniveau zal door deze toename het prestatieniveau hoger liggen.

Hormonen

Hormonen zijn organische stoffen die worden produceert door organen (b.v.: schildklier, bijnier en geslachtsorganen) om bepaalde andere organen en weefsels via de bloedbaan aan te sturen. Enkele voorbeelden van hormonen: Adrenaline, Groeihormonen, Insuline en Oestrogeen.

Huidplooimeting

Huidplooimeting is de meest gebruikte methode om het vetpercentage te bepalen. Op een aantal plaatsen op het lichaam (schouderblad, achterkant van de bovenarm en taille ter hoogte van de navel) wordt met behulp van een schuifmaat de dikte van vetlaag en huid bepaald. Via een tabelletje wordt het vetpercentage bepaald. Voor meer info: Berekening vetpercentage.

Hulst, Elly van

In 1989 liep Elly van Hulst tijdens de Wereldkampioenschappen Indoor een wereldrecord op de 3000 meter: 8:33.82 min. Dit record bleef twaalf jaar lang in de boeken staan. Daarnaast won 68 nationale titels, drie keer Europese titels en werd ze twee keer wereldkampioen.

Huppel-streksprong

Looptechniek oefening waarbij je tijdens het uitvoeren overdreven huppelt. Hierbij maakt je bovenbeen en onderbeen een hoek van 90 graden. De beweging wordt actief ondersteund door de armen. Looptechniek oefening voor: de voorste steunfase. Voor meer looptechniekoefeningen: Loopscholing.

Hypotoon

Bij hypotone dranken bevatten minder deeltjes dan het bloed. Het vocht snel door het lichaam wordt opgenomen door de sterke osmotische werking. Voor meer info: Osmolaliteit.

Hypertoon

Hypertone dranken bevatten veel deeltjes. Dranken die meer dan 400 mg/Osm/kg worden hypertoon genoemd. Hoe meer deeltjes in een oplossing, hoe langer het duurt voordat de drank uiteindelijk in het bloed wordt opgenomen. Voor meer info: Osmolaliteit.

Hardloop ABC