ALLES OVER HARDLOPEN

Calorie inname en verbranding bepalen


Met deze rekenmachine kan je het verschil tussen calorie inname en verbranding op een dag bepalen.

Calorie inname per dag bepalen

Met behulp van de Rekenmachine calorietabel kan je prima bepalen wat je op een dag binnenkrijgt. Het is niet nodig om vaak aan de slag te gaan met deze tabel. Om een goede schatting te krijgen van je calorie inname op een dag bepaal je op enkele gemiddelde dagen je calorie inname. Hetzelfde doe je op een caloriearme en calorierijke dag. Je kunt ook tijdens een normale week je totale gebruik bepalen en dan delen door zeven. Hierna heb je een betrouwbaar inzicht in je dagelijkse calorie inname.

Calorie verbranding per dag bepalen

Met behulp van Rekenmachine calorieverbruik per dag kan je behoorlijk goed bepalen je totale calorieverbruik op een dag. Het is echter beter eerst het verbruik van de ruststofwisseling en die van dagelijkse werkzaamheden te bepalen en daarna het verbruik van je sportactiviteiten daarbij op te tellen. Via Rekenmachine calorieverbruik per dag bepaal je eerst het calorieverbruik zonder sportactiviteiten. Bij 'Hoe actief ben je' neem je 'Licht actief'. Daarna tel met behulp van Rekenmachine energieverbruik per sport het verbruik door je sportactiviteiten daarbij op.

Het verschil tussen calorie inname en verbranding bepalen

Met deze rekenmachine kan je het verschil berekenen tussen het aantal calorieŽn dat je verbrand en binnenkrijgt op een dag.

Calorie inname op een dag: kcal

Verbruik ruststofwisseling en dagelijkse werkzaamheden: kcal

Verbruik door sportactiviteiten: kcal

Zo correct?

Verbruik totaal:

Toename of afname:

Dat is zo'n beetje: (1 gram vet levert 9 kcal)

Opmerking

Het is vooral van belang dat je het calorieverbruik en wat je binnenkrijgt over een langere periode (bijvoorbeeld een week of maand) in de gaten houd.

Tips

  • Eet ook voldoende: om te lekker te kunnen sporten heb je energie nodig! Ook heeft je lichaam bouwstoffen nodig om te herstellen (o.a. spierweefsel) na afloop van een training (met supercompensatie). Wanneer je te weinig eet zal je minder plezierig hardlopen, omdat de trainingen niet lekker verlopen en je geen vooruitgang boekt.
  • Gewichtverlies tijdens het sporten is hoofdzakelijk vochtverlies. Stel er zijn na een uurtje sporten 600 kcal verbrand. Dat is slechts 100 gram koolhydraten, vetten en eiwitten. Waarom? 1 gram vet levert 9 kcal, 1 gram koolhydraten en eiwitten 4 kcal. Gemiddeld zo'n 6 kcal, dus 600 kcal is 100 gram.
  • Voor meer info: Rekenmachine vochtverlies.
  • Wanneer je conditie verbeterd neemt het percentage van de vetverbranding toe.
  • Voor meer tips: Afslanktips.