ALLES OVER HARDLOPEN

Omgaan met wedstrijdspanning

Spanning voor een sportwedstrijd is gezond. Je bereid je geestelijk en lichamelijk (onder andere hogere hartslag en adrenaline) voor. Een beetje wedstrijdspanning kan dus geen kwijt. Hieronder tips om de spanning niet te hoog te laten oplopen.

Wedstrijdspanning

  • Een geruststellende gedachte: als het startschot eenmaal is gevallen ben je vaak de meeste stress in één keer kwijt.
  • Laat je door je familie, je vrienden en collega’s niet te veel druk opleggen. Vooral een mogelijk minder goede prestatie kan extra druk geven.
  • Wanneer je trainingen prima zijn gegaan is dat een goede reden om met minder spanning aan de start te verschijnen. Als de wedstrijd toch tegenvalt heb je een goed excuus: vorm van de dag, verkouden, druk gehad op je werk, ect.
  • Zekerheid over voeding geeft ook rust. Vooral bij loopwedstrijden langer dan een uur is het belangrijk de dagen voor de wedstrijd meer koolhydraten te gebruiken. Tot twee uur voor de start kan je nog wat licht verteerbare voeding gebruiken. Bijvoorbeeld: pap, wit brood, banaan of sportdrank. Gebruik geen alcohol de avond voor de loop.
  • Gebruik voor, tijdens en na de loopwedstrijd alleen sportvoeding waar je ervaring mee hebt. Ga indien nodig na welk merk je krijgt bij de wedstrijd.
  • Streef na een realistisch haalbare tijd. Zie: Wedstrijd verwachtingen.
  • Heb je de nacht voor de wedstrijd slecht hebt geslapen: geen probleem. Een slechte nachtrust voor een wedstrijd heeft geen tot weinig effect op je prestatie.
  • Ga ook thuis na waar je je kleding kwijt kunt en weer kunt ophalen, hoe lang het lopen is naar de start en in welk startvak je moet starten.
  • Gebruik Hardloopkleding dat geschikt is voor de weersomstandigheden van de dag. Neem zo nodig voor verschillende Weersverwachtingen kleding mee. Het weer kan plotseling om slaan.
  • Leg je hardloopspullen (kleding, hartslagmeter en sportvoeding) de avond voor de wedstrijd al klaar. Je hebt daar dan geen omkijken meer naar.
  • Zorg dat je ruim op tijd bent. Onderweg kan het altijd tegenzitten. Haasten levert onnodige stress op.
  • Neem gewoon alle tijd voor de Warming-up. Besteedt ook meer aandacht aan: Losmakende dynamische oefeningen.

Voor meer informatie


Stuur door