ALLES OVER HARDLOPEN

AnaŽrobe drempel

Vraag 97 AnaŽrobe drempel

Hallo Stef Blijboom,

Ten eerste mijn complimenten voor de duidelijke overzichtelijke site. De informatie op de site is zeer leerzaam en motiveert mij zeker.

Ben zelf een beginnende loper en probeer nu het trainingsschema 10km voor beginners.

Ter info: ik ben 41 en loop met een hartslagmeter.

Mijn vraag is:

1)
Heb onlangs voor mij zelf een testloop gedaan van 5 km (via google-earth uit gestippeld). Zie: Loopafstanden bereken. Dit heb ik volbracht in 23:49 minuten.
Mijn ingestelde maximale hartslag is 179.
Ik heb gelopen met een gemiddelde hartslag van 162 (zo snel mogelijk in constant tempo). Kan ik nu zeggen dat mijn anaŽrobe drempel 162 is (komt ook overeen met 91% van 179)? Kan ik dan ook concluderen dat mijn maximale hartslag inderdaad 179 is?

2)
Wat is het verschil tussen "Tempo 2" en "Tempo 2+" in het hardloopschema?

Vriendelijke groeten,

Walter

Ons antwoord

Hallo Walter,

Bedankt voor je complimenten, altijd leuk.

1)
De anaŽrobe drempel is ongeveer gelijk aan het looptempo wat je een uur kunt volhouden.

Via de eerste rekenmachine op de pagina Hartslagmeter en wedstrijden kom ik op een anaŽrobe drempel van 151 na aanleiding van je hartslag tijdens je 5 km test van 162. Ik ga er vanuit dat je de 5 km voluit heb gelopen.

De berekening 90% van je maximale hartslag (90% van 179 geeft 163) is minder betrouwbaar.

Je kunt ook op gevoel de anaŽrobe drempel bepalen door een stuk de lopen, met het idee dat houd ik wel een uur vol. Inspanningen tegen de anaŽrobe drempel is flink je best doen, net niet zwaar hijgen. 

2)
De + betekent: ietsje harder dan tempo 2

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door