ALLES OVER HARDLOPEN

Vetverbranding

Vraag 89 Vetverbranding

Meneer Stef,

Als eerst, complimenten voor je uitgebreide en zeer leerzame website. Ik heb er al veel informatie vandaan gehaald en gebruikt.

Toch blijven er nog wat vragen hangen.

Ik ben een beginner met hardlopen, en mijn bedoeling is om een betere conditie op te bouwen en wat vet (vooral in gezicht) kwijt te raken.

Nou heb ik verschillende dingen gehoord over voeding en hardlopen.

Is het waar dat hardlopen na een avondmaaltijd resulteert in geen tot weinig vetverbranding, omdat het lichaam teert op de volle inhoud van de maag?

Alvast bedankt voor je hulp.

Vriendelijke groet,

Vincent

Ons antwoord

Beste Vincent,

Bedankt voor je complimenten, altijd leuk.

Ik kan je vraag niet echt goed beantwoorden. Ik denk dat de vetverbranding na een maaltijd gelijk blijft. Het duurt namelijk een tijdje voordat het voedsel na een maaltijd de maag gepasseerd is en is daarna pas als energiebron beschikbaar. Zie onderstaande tabel.

Spijsvertering

Hoe lang duurt het voordat het voedsel de maag gepasseerd is.

Spijsvertering tot en met de maag
0 - 30 minuten Glucose en honing.
30 - 60 minuten Water, zwarte thee en koffie.
1 - 2 uur Wit brood, melk, yoghurt, rijst, magere vis.
2 - 3 uur Gekookte aardappels, mager vlees, zachte groenten, bananen.
3 - 4 uur Bruin brood, fruit, gebakken aardappels, kaas, gegrilleerd kalfsvlees, kip, biefstuk.
4 - 5 uur Gebraden vlees, peulvruchten, vette vissoorten.
5 - 8 uur Vette bakwaren, spek, varkensvlees, koolsoorten, gerechten in olie.


Hardlopen met een lege maag heeft wel een hogere vetverbranding tot gevolg, omdat de energievoorraden in de spieren gedeeltelijk verbruikt zijn en er daarom sneller tot vetverbranding wordt overgegaan. 

Opmerking

Eet ook voldoende: om lekker te kunnen sporten heb je energie nodig! Wanneer je te weinig heb gegeten zal je minder plezierig hardlopen.

Zie ook de tweede gedeelte op de pagina: Afvallen: hoe.

Veel plezier en succes!

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door