ALLES OVER HARDLOPEN

Hartslagmeter en looptempo

Vraag 81 Hartslagmeter en looptempo

Hoi Stef,

Ik loop nu wekelijks zo'n 1,5 uur en nog een keer 40-45 minuten Vanaf begin nieuwe jaar ga ik met een trainingsschema druk aan de gang.

Ik moet wel zeggen dat de hartslag / tempo niet echt overeenkomt. Mijn maximale hartslag is 194 (15 min lopen de dan 30 seconden berg op). Minimale hartslag 56 Tempo 1 is dan tussen de 145-155 en dan moet ik bijna lopen in plaats van hardlopen. 170 is mijn rustige tempo (soms wat lager). Mijn snelste 10 KM (52 min) was met een hartslag van 185. Wat loop je tijdens de wedstrijd zelf? Tempo 2, 2+ of 3?

Chris

Ons antwoord

Hallo Chris,

De looptempo's en hartslagzones in Duurlooptabel is een methode die veel gebruikt wordt.

Bepalen anaerobe drempel

Ik denk, aangenomen dat je voluit liep tijdens de 10 km, dat je drempel rond de 180 ligt. De waardes in Duurlooptabel zijn dan nog lager dan die je noemde.

Het is vooral belangrijk dat je op gevoel loopt en dat je regelmatig verschillende energiesystemen traint. Met andere woorden: rustig, gemiddeld en vlot.

Met m'n anaerobe drempel van 177 loop ik wel 80% (142). Bijna nooit 75 (133). Te langzaam, soms 'lukt' met het wel als ik moei ben.

Ik loop m'n 15 km en halve marathon wedstrijden in tempo 3 (hartslag even onder de anaŽrobe drempel). Bij 10 km wedstrijden zit ik een stukje boven de drempel. Zie ook: Hartslagmeter en wedstrijden.


Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door