ALLES OVER HARDLOPEN

Afvalschema hardlopen

Vraag 65 Afvalschema hardlopen

Hallo Stef,

Ik ben een beginnende hardloopster en wil graag ook wat afvallen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken.

Groeten,

Mireille

Ons antwoord

Hallo Mireille,

Het een en ander heb ik beschreven op de pagina: Afvalschema hardlopen.

Wanneer je die schema heb uitgevoerd kan kan je harder gaan lopen. Zie het stukje in runinfo.nl:

Veel mensen denken dat je langdurig en vooral rustig (wandelen of fietsen) moet gaan sporten als je gewicht wilt verliezen, omdat zo de vetverbranding het hoogst is. Het is echter beter om intensiever te gaan sporten. Je verbrandt zo evenveel vetten, maar ook meer koolhydraten en glycogeen. Tijdens een rustige training verbrand je ongeveer 500 kcal per uur. Het percentage vetten is hierbij ongeveer 50%. Het verbruik aan vetten is hierbij dus 250 kcal. Bij een intensieve training verbrandt je heel wat meer: 1000 kcal per uur. Het verbruik aan vetten is echter afgenomen tot 25%. Bij deze intensieve training is het verbruik aan vetten dus ook 250 kcal! Een ander belangrijk voordeel is dat na de volgende maaltijd eerst de glycogeenvoorraad in de spieren wordt aangevuld en daarna een eventueel energieoverschot als vetmassa wordt opgeslagen. Het is natuurlijk wel zo dat rustige sportbeoefening veel langer kan worden volgehouden en er dus ook meer (vet) verbrand gaat worden. Het kost echter wel meer tijd. Een ander nadeel van intensieve training is dat je lichaam het ook moet aankunnen en dat het een veel zwaardere trainingsvorm is.

Groeten,

Stef


Stuur door