ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema en afvallen

Vraag 59 Trainingsschema en afvallen

Hallo Stef,

Ik wil eind maart pieken met een halve marathon en ik overweeg om het trainingsschema voor gevorderden te volgen welk op jullie website staat.

Nu vraag ik me af of dat het kwaad kan wanneer ik een langere D1-duurloop (2 uur) en 1 keer per week een langere D2-duurloop (90 minuten) doe.
Ik ga mogelijk 90 minuten nodig hebben om te finishen, dus ik zou dat ook graag zo lang D2 trainen. Als ik dit na een rustdag doe en de dag daarna een D1-loopje ren kan dit dan kwaad?

Ook wil ik graag nog wat afvallen om mijn prestatie te optimaliseren wat makkelijker gaat bij langere duurlopen (van BMI 25 naar BMI 21).

Ook zou ik graag willen weten of dat het verstandig is om drank mee te nemen bij wedstrijden wanneer ze het niet uitdelen. Wat weegt zwaarder, de extra 1,5 kilo of de iets mindere hydratatie. Ik reken op een temperatuur van 15-20 graden.

Groeten,

Piet

Ons antwoord

Hallo Piet,

Vraag 1

Algemene voorbereidingsperiode en Specifieke voorbereidingsperiode kan je dat wel doen: echter niet elke week.

In de intensieve periode raad ik je het af omdat het programma al zwaar genoeg is. Wel kan je zo nu en dan een D1 van twee uur doen.

Vraag 2

Ik denk dat je sowieso zult afvallen. Zie: 2e alinea Afvalplan.

Vraag 3

Het is ook afhankelijk of ze drank uitdelen waaraan je gewend bent. Het kan namelijk zo zijn dat je de sportdrank van de organisatie niet goed kan verdragen.

Wanneer je een koolhydraatstapeling programma volgt neemt je lichaam ook extra vocht op, dat je tijdens de wedstrijd goed kan gebruiken. Het is sowieso verstandig is te drinken tijdens de wedstrijd ook bij normale temperaturen.

Met vriendelijke groeten,

Stef

Vervolg

Hoi Stef,

Bedankt voor de reactie. Ik ga het trainingsadvies zeker opvolgen!

Begrijp ik het goed dat jij zegt dat je sowieso beter kan presteren tijdens de halve marathon wanneer je onderweg wat drinkt omdat je dan minder snelheidsverval hebt (wat bij mij van nature al heel erg beperkt is)? Volgens een Belgische sportarts zou je op de marathon per kilo extra gewicht 3 minuten langer nodig hebben (op de halve dan 1-1,5 minuut?), vandaar mijn twijfel over dat extra gewicht. Ik zal er tijdens de training eens mee gaan experimenteren tijdens mijn lange duurlopen en langere D2's (die ik niet elke week zal lopen zoals je adviseert) en mijn snelheid en hartslag eens met elkaar gaan vergelijken. Ik ben benieuwd. Het spreekt voor zich dat ik buiten de trainingen altijd goed op mijn vochtbalans let.

Sportieve groetjes en nog veel succes met de website,

Piet

Ons antwoord

Beste Piet,

Ik had je water-vraag niet helemaal goed begrepen. Het is inderdaad extra gewicht dat je mee moet nemen. De arts heeft gelijk. Zie: Gewichtinfo.

Het telt ook voor vet: zo'n beetje iedere gram boven de 6 % van het gewicht is te veel. Het streven naar gewichtsvermindering mag echter niet te koste gaan van spierweefsel.

Nog even dit: toen ik nog geen marathons liep, was mijn langste duurloop (iedere zondag) 18 km: rond de 1 uur en 22 minuten (tempo 1). Ik liep daarmee de volgende 5 km, 10 km, 16.1km en 21.1 km tijden: Iets over de maker. Dit wil niet zeggen dat je langere duurlopen plannen niet een goed plan is!

Groeten,

Stef


Stuur door