ALLES OVER HARDLOPEN

Hartslagmeter

Vraag 54 Hartslagmeter

Beste Stef,

Mijn complimenten voor je site, helemaal top.

Maar toch een vraagje over de verschillende loop tempo's. Ik heb zo'n moeite met het lopen van tempo 1, ik heb het gevoel dat ik aan het snelwandelen ben en kan dit ook moeilijk volhouden.

Ik ben een vrouw van 34 jaar loop 2 tot 3 keer in de week een rondje van 5,5km en doe dit in 35 minuten. Ik loop met een Polar hartslagmeter die mij verteld dat ik een gemiddelde hartslag heb van +/- 165 en een maximaal van 180. Als ik deze waardes in de rekentabellen op jouw site invoer moet ik een tempo 1 lopen met een hardslag van 135 - 144, dit vind ik echter niet te doen. Hoe komt dit?

Ik wil graag gaan trainen voor de 10 Ė 15 km en 2 tot 3 keer in de week lopen.

Ben ik een beginner of gevorderde loper? (begonnen met beginners schema en in 10 weken liep ik probleemloos een half uur aaneen gesloten)

Met vriendelijke groet,

Silvia.

Ons antwoord

Beste Silvia,

Bedankt voor je complimenten.

Je maximale hartslag is je hartslag tijdens maximale inspanning.

Via Hartslagmeter kan je een test doen om deze hartslag te bepalen.

Ik denk dat je maximale hartslag 190 of nog hoger is. De duurlooptabel wordt dan anders: 143 - 152 of nog hoger.

In de loop van de maanden zal je hartslag lager worden, omdat de hartspier
sterker wordt en de verbranding van energie beter verloopt.

De hartslag (hoog of laag) zegt niet zoveel over je conditie. Wel belangrijk is efficiŽnte verbranding (transsport zuurstof, meer enzymen ect). Deze worden verbeterd door training.

Halfgevorderd: omdat je het beginnersschema probleemloos aankunt. Blijf wel alert op beginnende blessures.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door