ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema en Hartslagmeter

Vraag 52 Trainingsschema en Hartslagmeter

Beste Stef

Ik ben informatie aan het verzamelen ben over het lopen op hartslag, Kunt u mij misschien ook van enkele adviezen kon voorzien. Ik heb al veel artikels gelezen, maar om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik loop nu ruim een jaar en ben begonnen vanaf het nulpunt qua hardlopen. Vanaf mijn 6e t/m 22e (nu 26 jaar oud) heb ik altijd gevoetbald, maar altijd met een gezonde hekel aan lange afstanden.

Echter fanatiek afvallen, ik was wat kilootjes teveel gaan wegen, ben ik toch gaan hardlopen en eigenlijk beviel mij dit erg goed.

Uiteindelijk heb september j.l. de halve marathon in Rotterdam gelopen in 2.10:21, mijn doel was eigenlijk 2.05 maar een vervelende knieblessure gooide wat roet in het eten.

Nu ben ik in training om een fatsoenlijke tijd te gaan lopen op de zevenheuvelenloop en eigenlijk wil ik de training gaan doen aan de hand van een hartslagmeter. Niet dat het nu niet goed gaat, maar ik mis houvast in mijn trainingen, ik doe eigenlijk maar wat. Het is 3x per week tussen de 10 en 15km duurloop en tegen de tijd van een evenement zie ik wel hoe ik ervoor sta.

Wat kan ik nu het beste doen om een schema uit de kast te toveren waar ik mijn hartslag in kwijt kan en waar moet ik op letten?

Zojuist heb ik mij ook ingeschreven voor de marathon van Rotterdam en eigenlijk hoop ik dat ik in het ruime half jaar dat ik nog heb om te trainen, dat ik daarin stabiel kan groeien naar een tijd rond de 4.00u.

Ik hoop dat u mij een beetje op weg kunt helpen en zo niet, dan even goede vrienden!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Michiel

Ons antwoord

Hoi Michiel,

De trainingsschema's van RunInfo gaan er vanuit dat je eerst een goede basis legt en pas de laatste 4/6 weken pas echt naar je vorm toe werkt.
 
Deze basis moet sterk zijn, zodat je de zware trainingen verder op in het schema, eventuele ziektes en foutjes in het schema goed kan opvangen. Bij het bouwen van een huis gaat er van alles mis als het fundering niet in orde is. Door het toepassen van een rustige opbouw is het trainingseffect groter wanneer je intensiever gaat trainen, omdat de trainingsprikkel in verhouding sterker is.

Bovendien is het heel belangrijk dat je niet altijd hetzelfde doet. In de loop van het jaar moeten ook rustige perioden zitten. Wanneer je altijd hetzelfde doet herkend het lichaam de trainingsprikkel niet meer en het trainingseffect is dan een stuk minder al te groot.

Hartslagmeter

De anaŽrobe drempel hartslag (boven deze drempel ga je snel verzuren) is ongeveer gelijk aan het tempo wat je een uur kunt volhouden. Ik denk dat deze hartslag van jouw ongeveer gelijk is aan die van de Zevenheuvelenloop + 5.

Aan de hand van deze anaŽrobe drempel ga je de tabel invullen op: Duurlooptabel.

De 10km tijd nodig voor deze tabel haal je uit Wedstrijd verwachtingen (aan de hand van je tijd de Zevenheuvelenloop). Hierna ga je het marathonschema via Hardloopschema invullen.

Deze Spreekwoorden is ook de moeite waard (o.a. door de bomen het boos niet meer zien).

Mocht je nog vragen hebben, mail me gewoon.

Groeten en veel plezier,

Stef


Stuur door