ALLES OVER HARDLOPEN

Hardloopblessure

Vraag 45 Hardloopblessure

Beste Stef,

Wij hebben even contact gehad over enkele vragen die ik had en ik moet zeggen de training ging prima de afgelopen tijd.

Ging...gisteren weer last gekregen van de linkerknie, dit keer de buitenkant een vrij oppervlakkige pijn die naar de heup trok. Nu heb ik nooit veel last van blessures gehad, maar de afgelopen maanden ben ik blij als ik een tijdje zonder pijn kan lopen. Voor mijzelf ben ik er van overtuigd dat het met schoeisel te maken heeft, mijn Mizuno's hebben geen correctie. Nu heb ik wel o-benen, waardoor ik meer op de hak en op de buitenkant loop voor mijn gevoel. Maar bij de hardloopwinkel zeiden ze toentertijd dat ik een vrij mooie pas heb waar geen correctie voor nodig is. Toch heb ik sindsdien vrij weinig zonder pijntjes gelopen en nu ik toch wel 3x per week, 10 - 14 km loop merk ik dat ik fysiek niet sterker ben geworden. Hoe kom ik er nu achter of ik echt correctie nodig heb? Gewoon bij de winkel teruggaan met schoen of is hier een apart consult voor nodig? Kan ik zelf zien of ik correctie nodig heb? Het frustreert enorm om zo goed in conditie te zijn, maar zelden pijnvrij te kunnen lopen. Ook heb ik vaker last van de voetzool en het kuitbeen nabij de achillespees. Klinkt redelijk dramatisch, maar de laatste tijd heb ik zoveel last van verschillende kwalen dat ik niets anders kan bedenken dan de schoenen.

Heb jij ervaring met blessures die door schoenen komen en klinkt het bekend?

Michiel

Ons antwoord

Beste Michiel,

Een hardloopschoen testen op een loopband geeft niet altijd het juiste beeld. Er zijn ook hardloopwinkels waar buiten een stukje kunt lopen.

Mogelijk zijn je hardloopschoenen versleten of is de demping er uit. Wanneer ze versleten zijn kan je aan een hardloopschoen goed zien hoe je loopt: neem dus je schoenen mee naar de hardloopzaak.

Van je knie kan je spierverstrekkende doen: Spierversterkende oefening voor de quadricps: Spierversterkende oefeningen.

Ik heb de nodige kuitproblemen gehad door te sterke anti pronatie schoenen. Loop nu weer op schoenen met weinig anti pronatie. Dus oppassen met sterke correctie.

Bouw je schema ook weer geleidelijk op.

Groeten,

Stef


Stuur door