ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema

Vraag 32 Trainingsschema

Stef,

Ik heb 2 vragen:

Na jaren van zelfstandig trainen (halve en hele marathons) heb ik dit jaar jouw schema's als leidraad voor de halve marathon van Eindhoven gekozen. Mijn resultaten liggen tot nu toe tussen de 1.30 en 1.35 uur.

Ik heb in mei een halfje Zwolle gelopen in 1.33 en wilde in 20 weken doortrainen naar 1.30 in oktober. Ik ben uitgegaan van een theoretische maximale hartslag. Mijn doel was 1.30 uur. Ik heb getraind met de hartslagmeter. Volgens de schema's; leeftijd 43, hartslag max 177, loopwedstrijd hartslag  ca.160,  hartslag-aneroob 167. Ik train ca 50 km/week in 4-5 keer.

De wedstrijd deze week leverde mij 2 dingen op:
1. een goede tijd van 1.30.30, de 30 seconden "verlies" had ik al na 2 km, en kon ik niet meer inhalen.
2. die heb ik gelopen met een Hf van 170 !! constant jouw tabel moest ik lopen op 160-165. Ik heb echter de gehele wedstrijd redelijk soepel en constant gelopen, ik raakte niet uitgeput en stortte ook niet in.

Vraag 1

Is nu mijn uitgangspunt verkeerd dat mijn Hf max op 177 ligt? Volgens jouw berekening moet dan mijn Hf op 190 liggen!!! , oftewel moet ik in mijn trainingen er dus "harder" tegenaan gaan? ligt mijn anaerobe drempel dus ook veel hoger dan ik dacht.

Vraag 2

Ik wil over 5 weken nog een keer pieken, en nu onder de 1.30, wat zou mijn trainingsschema moeten zijn? gewoon doortrainen volg de laatste 4 weken van het schema of iets anders?

Graag reactie, ik wil echt over 5 weken de "knaller" van mijn leven maken...

groet, Kees

Ons antwoord

Beste Kees,

Vraag 1

De berekeningmethode van de maximale hartslag geeft een indicatie.

Je hartslag aneroob van 167 is niet juist. Deze drempel is ongeveer gelijk aan het tempo wat je een uur kunt volhouden.

Je loopt 1.30 uur op een tempo van 170. Terugrekenen met Wedstrijden lopen met hartslagmeter kom ik uit op een drempel van 173. Mogelijk is deze nog hoger. Je kunt het beste eens 15 km wedstrijd gaan lopen.

Vraag 2

Ik denk dat je aan het antwoord van Vraag 23 wel voldoende hebt. Ik denk dat je voldoende bent hersteld. Het beste kan je nog snelheid verbeteren met de nieuw berekende hartslagzones.

Groeten en veel succes,

Stef

Vervolg

Stef,

Ter info, mijn inspanningen (en jouw advies) hebben zich vertaald in een enorm persoonlijk record: 1.26.50!!!

Dat betekent een progressie van 3 1/2 minuut (was 1.30.30) in 6 weken tijd.

Ongelooflijk, en dat terwijl mijn hartslag tijdens de wedstrijd gemiddeld iets lager lag dan tijdens de vorige wedstrijd, maar wel 12 sec/km sneller.

Verschil is wel dat het nu maar 6 graden was en in Eindhoven 16!

Ik ben een gelukkig mens.

Groet,

Kees


Stuur door