ALLES OVER HARDLOPEN

Zoladztest

Vraag 3 Zoladztest

Hallo sporter,

Aldoende was ik aan het surfen op de web en zo kwam de runinfo tegen, omdat ik op zoek ben over gegevens naar de betreffende ....... zoladz test, dit is een test waarin je kan zien welk gebied je eventueel beter zou moet trainen. Het is een test die luidt het volgende, het is de bedoeling dat er 5 keer een 6 minuten gelopen wordt met een dribbelpauze van 2 minuten en elke keer geef je door hoeveel de afstand is die gelopen is in die 6 minuten.   De start hartslag is 50 slagen onder je maximum, elk volgende 6 minuten gaat 10 slagen harder, dat houdt in dat de laatste in het verboden gebied gelopen wordt. Nou is het zo dat ik zelf de test afgelopen dinsdag heb uitgevoerd, maar ik heb geen gegevens over hoe ik het moet interpreteren, zodat ik met de gegevens kan gaan werken.   is hierover iets bekend bij jullie of is er een website waar de zoladztest beschreven wordt.
Bij voorbaat dank, met vriendelijke sportgroeten,

Bert

Ons antwoord

Hallo Bert,

Het is gelukt.

Zie vooral: Zoladz test.

Zoladz is een Poolse sportwetenschapper die een testprotocol ontwikkeld heeft eind jaren 80. Het probleem van Viad-testen, lactaattesten, conconcitesten is dat ze vrij moeilijk uit te voeren zijn (lactaat-onderzoek en duur )en ook moeilijk te interpreteren zijn m.b.t omslagpunten in HF - de z.g. knikken. Hij gaat gewoon uit van vijf trappen afgeleid van de max. hartslagfrequentie. :1) max.HF - 10,   2) - 20,  3)  -30,  4) - 40, 5) - 50. Hij legt een relatie tussen een bepaalde zone van HF en de daarbij afgelegde loopafstand in meters in 6 min (x 10 + is dan loopsnelheid).  De achterliggende gedachte is dat bij een  optimale trainingsopbouw per trap het aantal meters wat je per trap afzonderlijk meer loopt binnen de vijf trappen ongeveer hetzelfde moet kunnen is. De meeste atleten trainen te intensief en je ziet dan vaak dat de loopsnelheid op de laagste trap heel langzaam is. Train je vaker met lage hartslag b.v.  - 50 dan ga je in dat gebied vooruit en ga je in dat gebied met dezelfde HF harder lopen. Je duwt als het ware je snelheid van onderaf ophoog bij gelijkblijvende HF (aanpassing van het hart).  Door de Zoladz-test kan een trainer zien in welk gebied van HF er problemen zijn. Momenteel wordt deze testmethode gehanteerd bij de nationale selecties voor de MILA . In enkele artikelen in Sport Gericht, vakblad Lichamelijke Opvoeding hebben J. van Heusinkveld en Honere Hoedt (bondscoach MILA) aandacht besteed aan de Zoalds-methode. Jan van Heusinkveld stelt zelfs voor om met 7 trappen te werken. Hoe meer trainen bij zeer lage HF, des te beter op lange lange termijn. In de jaren 60 en 70 propageerde de Duitse trainer en arts E. van Aaken zijn z.g. Waldnielder-methode, waarbij ook al bewust met zeer lage HF gelopen werd. Rond 120 slagen per min. bereikt het hart al zijn hoogste slagvolume. Dus de gedachte is al vrij oud. Door regelmatig te testen kun je dan zien wat de progressie bij een atleet. Je dient dan de test regelmatig onder gelijke omstandigheden te herhalen.

Groeten,

Stef


Stuur door