ALLES OVER HARDLOPEN

Wedstrijdtempo volhouden

Vraag 287 Wedstrijdtempo volhouden

Beste Stef,

Ik heb een schema gemaakt: Halve marathon beginner, maximaal 3 trainingen per week. Ik heb de halve marathon al eens gelopen in 1:55.

Nu heb ik met de Duurlooptabel gekeken welke tempo hoort bij Temp1 en Tempo 2. Wat ik raar vind is dat als ik het schema bekijk, in combinatie  met de duurloop tabel, blijkt dat Tempo 1 overeenkomt met 8.4-8.9 km/u en Tempo 2 met 9.5-10.0 km/u. Met andere woorden, ik kom nooit aan mijn werkelijke tempo, op de interval trainingen na. Het is uiteraard mijn bedoeling een scherpere tijd te lopen dan de vorige keer, en ik heb het gevoel dat dat niet lukt als ik 'maar' met deze snelheden train. Zou je hierover toelichting willen geven?

Met vriendelijke groeten,

Eric


Ons antwoord

Beste Eric,

Ik denk dat er voldoende tempo in het schema zit: intervaltraining, vaartspel en tempo 2+ (iets harder als tempo 2). Emil Zatopek (tijdens de Olympische Spelen van 1952 won hij drie gouden medailles) is de uitvinder van: Intervaltraining.

Ik denk dat de tempo-trainingsprikkel zo voldoende is. Veel tempo 3 trainingen zijn voor de gemiddelde beginner waarschijnlijk te zwaar.

In plaats van tempo 2+ kan je ook een wedstrijd lopen (zie toelichting in: Schema halve marathon beginner).

Het is ook gedeeltelijk mentaal. Als ik in m'n uppie een testloopje doe van 10 km doe ik er zo'n 3 minuten langer over dan tijdens een wedstrijd. Voor m'n gevoel lever ik dezelfde inspanning. Het heeft me altijd verbaasd zo'n groot verschil. Ook leuk! Het heeft iets te maken met wedstrijdspanning, betere voorbereiding, het hele loopgebeuren. ect.

Tenslotte: een halve marathon loop je op 98 %: Hartslagmeter en wedstrijden.

Veel succes / plezier.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door