ALLES OVER HARDLOPEN

Voeding tijdens Marathon

Vraag 264 Voeding tijdens Marathon

Beste Stef,

Als ik loop dan weet ik eigenlijk niet precies wat je moet eten en zo tijdens een wedstrijd. Drinken weet ik wel, maar eten niet. Ik neem meestal muesli repen mee of Sultana of ontbijtkoek. Als ik op internet zoek zie ik producten staan als Isostar drank en repen en drinkpoeder. Mijn vraag is dat goed om te gebruiken voor en tijdens een wedstrijd? Ik loop volgende week de marathon van Rotterdam.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Cees

Ons antwoord

Beste Cees,

In Rotterdam gebruiken ze Extran. Gebruik deze sportdrank bij elke verzorgingspost. Tip: probeer deze dagen deze sportdank wel even uit: mogelijk is deze sportdrank niet helemaal geschikt voor je.

De dagen voor de marathon

Drink (vooral op warme dagen) meer. Door het gebruik van extra koolhydraten kan je sowieso meer vocht vasthouden.
Gebruik geen alcohol de avond voor een loopwedstrijd. Helemaal niet als het warm weer kan worden. Zelfs een beetje alcohol s' avonds voor een wedstrijd vermindert het vermogen om in warm weer te lopen.

Koolhydraatrijk voedsel

pasta, rijst, aardappelen, fruit (bananen!), brood, suiker, ontbijtkoek, frisdrank, zoet beleg en vruchtensappen.

Voor de start

Drink een halfuurtje voor de start nog wat (250 ml, maar ook niet teveel).

Zie ook: Marathon tips.

En: Voeding voor, tijdens en na hardlopen.

Veel plezier / succes!

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door