ALLES OVER HARDLOPEN

Vetpercentage bepalen

Vraag 260 Vetpercentage bepalen

Beste Redactie,

Leuke en interessante site hebben jullie. Ik kan hier veel tips uithalen. Ik had ook mijn vetpercentage berekend meerdere malen, ook bij sportscholen en het is aan de hoge kant. Ik weeg zelf 50 kilo, buikomvang is 72 cm, ben 1.57 cm lang. Ik ben van normaal omvang, niet te dik en niet al te dun. Ik eet erg gezond: fruit, groente, brood. Heel weinig snacks. Ik sport twee keer per week en elke dag fiets ik half uurtje heen en terug naar mijn werk. En ik drink veel water. Dus heel gezond, maar waarom is mijn vetpercentage zo hoog en hoe kan ik dit het beste lager krijgen en aanpakken?

Met vriendelijke groeten,

Ada

Ons antwoord

Beste Ada,

Ik denk dat je vetpercentage (behoorlijk) goed is.

  • Een weegschaal geeft niet altijd het juiste percentage aan.
  • De methode van Vetpercentage wordt vaak gebruikt maar geeft ook niet altijd het juiste percentage aan.

Dat wil niet zeggen dat je vetpercentage ietsje beter kan. Ga toch iets meer op je voedsel letten: snij stukjes vet van vleeswaren, gebruik minder kaas, ect. En ga eventueel een dag extra sporten.
 
Ook al verlies je maar een paar gram vet per dag, na een jaar is dat toch een kilo of één, twee aan vet. Wanneer je twee kilo vet kwijt raakt zakt je vetpercentage met 4 %.

Berekening

Deel je gewicht van 50 kg door 100 en je krijgt één procent.  1 % is dus halve kilo. Dus bij twee kilo vet verlies is 4 %.

Zie ook de rekenmachine 'Vetmassa en vetvrije massa bepalen' op: Vetpercentage.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door