ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema uitlopen

Vraag 253 Trainingsschema uitlopen

Beste Stef,

Ik heb nu bijna de eerste 12 weken er op zitten van het Beginnersschema. Daarna wil ik het Trainingsschema 10 km uitlopen gaan volgen.

Heb het allemaal ingevuld maar begrijp niet alles even goed. Bijvoorbeeld 1e dag duurloop tempo 1, 4x2 en aan het eind staat 28 min. Bij de 2e dag moet ik 3x4 en de 3e dag 4x2 doen.

Het tempo begrijp ik wel, maar beneden aan het schema staat neem 1-3 minuten wandelpauze na elke sessie.

Graag hoor ik van je.

Het eerste schema heeft perfect gewerkt, ga volgende maand mijn 1e prestatieloop meedoen van 5km. 30 april is de eerste 10km gepland.
Groetjes

Maudy

Ons antwoord

Hallo Maudy,

Bedankt voor je opmerkingen.

Afhankelijk van de duur van het gelopen stuk en hoe het gaat neem je een pauze tussen de 1 en 3 minuten.

Duurlooptraining.
Tempo 1 (75% - 80%): Rustig.
Tempo 2 (85% - 90%): Gemiddeld.
Tempo 3 (93% - 95%): Vlot.

De 28 helemaal rechts betekend de totale looptijd van de week.

De eerste training (4x2) betekend 4x 2 minuten met een pauze van 1 tot 3 minuten (je zult waarschijnlijk 1 minuut voldoende vinden).
De tweede training (3x4) betekend 3x 4 minuten met een pauze van 1 tot 3 minuten (je zult waarschijnlijk 1 minuut voldoende vinden).

Het loopschema is bedoeld voor mensen zonder loopervaring die 10 km loop willen uitlopen. Je kunt beter een aantal weken Schemabeginners 1 uur hardopen gaan volgen en daarna verder gaan met bijvoorbeeld week 6 van Trainingsschema 10 km uitlopen. Of afhankelijk hoe de 5 km verliep met: Trainingsschema 10 km beginner.

Veel succes / plezier met je eerste 5 km!

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door