ALLES OVER HARDLOPEN

Ademhaling en hardlopen

Vraag 25 Ademhaling en hardlopen

Hoi Stef,

Ten eerste mijn complimenten voor je site, als beginnende hardloper is deze zeer nuttig geweest.

Ik ben nu ongeveer 2 maanden 6 x per week aan het rennen en ik boek veel vooruitgang. Het enige waar ik een beetje problemen mee heb is mijn ademhaling tijdens het hardlopen.

Zo adem ik vooral via mijn mond en niet via mijn neus. Ook begin ik na 15 minuten, op 80% te rennen, te hijgen. Ik heb gelezen dat het hijgen een teken kan zijn dat je je anaŽrobe drempel hebt bereikt. Het vreemde is wel dat ik qua lichaam nog voldoende energie over heb.

Ik kan wel door mijn neus inademen, maar omdat ik meestal morgens (koud) ren, zit deze veelal half dicht. Ik krijg hierdoor niet voldoende zuurstof en dus ren ik prettiger door via mijn mond in en uit te ademen.

Mijn vragen aan jou zijn:

Is er een verschil tussen het door je neus of mond ademen, heeft dit gevolgen voor je prestaties?

Zou je een vaste techniek aan moeten houden?

Is het verstandig om bijvoorbeeld een fris pepermuntje te nemen voor het rennen zodat dit de luchtwegen opent?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Alvast bedankt,

Laurens

Ons antwoord

Beste Laurens,

Je kunt het beste via je mond in- en uitademen, omdat de mondopening een stuk groter is dan de twee neusgaten. Het is ook zo, dat je bij een pittige inspanning je wel via je mond moet ademen, omdat je veel meer zuurstof nodig hebt en ademhaling via je neusgaten dan te kort schiet.

Het looptempo van de anaŽrobe drempel ligt gemiddeld op 85 % van de maximale hartslag. Ik denk dat het tempo wat je nu loopt nog niet voldoende is om je anaŽrobe drempel te bereiken, omdat je al flink moet hijgen als je deze drempel bereikt. Het tempo van de anaŽrobe drempel kun je ongeveer een uur volhouden.

Als je problemen hebt met de ademhaling, blaas dan bewust krachtig door de mond uit. Een diepe inademing volgt dan vanzelf. Als ik de reclame mag geloven kan een fris pepermuntje of iets dergelijks mogelijk helpen om de luchtwegen te openen.

Zie ook de pagina: Ademhaling tijdens hardlopen.

Groeten,

Stef

Opmerking van een bezoeker

Als lactose-intolerante chocoladeverslaafde en daarnaast COPD-patient, zit ik ook nogal eens verstopt. Een pepermuntje of iets anders fris geeft je wel het gevoel dat je vrijer kunt ademen, maar helpt eigenlijk niet. Het kan je wel even wat beter laten voelen, maar echt meer lucht krijg je er niet mee binnen. Wat wel goed werkt is het spoelen met zoutoplossing, ofwel door gewoon zelf een theelepeltje zout op een glas lauw water te mengen en dit met een lepeltje op te snuiven, ofwel op de makkelijke manier met een zoutoplossing in sprayvorm. Dit werkt goed tegen slijm en werkt daarnaast ook goed tegen vocht achter de oren en tegen ontstekingen (kan ook gebruikt worden bij ontstoken tandvlees, keelontsteking of kiespijn). Het kan helemaal geen kwaad ook, in tegenstelling tot sprays met xylometazoline die je maar twee weken mag gebruiken. Verder is het verstandig om geen zuivel te gebruiken voor het lopen, omdat dit de slijmproductie verhoogt, en daarnaast kan zuivel ook de oorzaak zijn van verstopping bij mensen die bijvoorbeeld chronisch verkouden zijn. In het geval van Laurens is het dus de moeite waard om uit te proberen of het helpt om een tijdje strikt geen zuivelproducten te gebruiken.

Zie ook

De pagina: Ademhaling tijdens hardlopen.


Stuur door