ALLES OVER HARDLOPEN

Vetpercentage verlagen en spiermassa opbouwen

Vraag 246 Vetpercentage verlagen en spiermassa opbouwen

Geachte Stef,

Zes weken geleden ben ik begonnen met sporten en toen woog ik 77 kilo. Ik ben toen begonnen met cardio en op mijn eten te letten. Ik wil mijn vetpercentage verlagen en meer spiermassa opbouwen.

5 weken geleden heb ik een vetmeting gedaan en was mijn vetpercentage 17.7 bij 76.5 kilo. Ik heb voedingsadvies gekregen, om vooral veel eiwitten te eten en weinig vet. Sinds die tijd drink ik iedere dag na het sporten een eiwitshake van 25, 30 gram. Dagelijks eet ik ongeveer 230 gram eiwitten, rond de 50 gram vet en rond de 185 gram koolhydraten: rond de 2200 calorieen.

In 6 weken tijd zijn dat ongeveer 15000 calorieen die ik minder voeding binnen krijg.

Verder heb ik de afgelopen 6 weken zo'n 45000 calorieen verbrand met cardio en krachttraining.

Ik weeg nu 72 kilo, maar op de weegschaal blijft mijn vetpercentage ongeveer hetzelfde. Ik merk dat ik de afgelopen weken qua kracht wel vooruit ben gegaan, dus ik denk dat spiermassa ook is toegenomen.

Heb jij nog tips voor mij?

met vriendelijke groet,

Kees

Ons antwoord

Beste Kees,

Ik vind de hoeveelheid eiwit (230 gram) hoog. Op Eiwitten is het advies maximaal 2,5 x lichaamsgewicht in de opbouwperiode.

Het vetpercentage via een weegschaal is niet altijd even betrouwbaar. Je kunt ook Vetmassa en vetvrije massa bepalen.

Spieren zijn zwaarder als vet. Gewichtstoename kan daarom ook betekenen een toename van spierweefsel (en versterking van de botten).

Nog een tip: probeer een (paar) uur voor het slapen gaan niet te eten. Je lichaam gaat dan 's nachts sneller over tot vetverbranding.

Veel succes!

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door