ALLES OVER HARDLOPEN

Opstellen trainingsschema beginner

Vraag 229 Opstellen trainingsschema beginner

Beste Stef,

Ik heb een vraag over het opstellen van mijn trainingsschema.

Ik ben nu sinds kort aan het hardlopen en het gaat prima. Ik loop 2 keer in de week 30 min in D2 hartslagzone en 1 keer in de week 60 min in D1. Ik train steeds met hartslagmeter. Nu heb ik gisteren 5 km gelopen in 28.15 (D2). En vandaag voel ik hier niets van, mijn benen voelen zelfs beter aan. Ik was nu aan het denken om vanaf volgende week 4 keer te trainen (2x 30 min D1, 1x 60min D1, 1x 30 min D2) en om dan mijn lange duurtraining elke week te verlengen met 10 min. Aangezien ik vroeger toch vaak last kreeg van blessures, vroeg ik me af of het misschien niet beter is om gedurende een bepaalde tijd (hoelang?) deze 4 trainingen op hetzelfde niveau te houden. Dus steeds 3x30 min en 1x60min. Dit om een goede basis te ontwikkelen zonder te veel risico's te nemen. Is dit een goed idee? En boek ik hier ook vooruitgang mee?

Met vriendelijke groeten,

Tom

Ons antwoord

Beste Tom,

Om mee te beginnen een samenvatting wat je nu doet:

2x 30 min D2, 1x 60min D1

Vanaf volgende week: 2x 30 min D1, 1x 60min D1, 1x 30 min D2 en lange duurloop verlengen.

Omdat je blessuregevoelig bent lijkt me het een prima idee om zo een goede basis te leggen. De lange rustige duurloop zal ik niet met 10 minuten verlengen maar met 5 minuten. Iedere derde week doe je een lange rustige duurloop van 60 minuten. Dus: 65-70-60-75-80-60-85-90-60 ....

Tja, hoe lang. Ligt er ook aan hoe het gaat. Ik denk aan 90 minuten en zo nu (1x per 2 maanden of zo) en dan 2 uur.

Je kunt de 1x 30 min D2 regelmatig vervangen door rustig: Vaartspel.

Helemaal als beginnende hardloper boekt je met deze trainingen voldoende vooruitgang.

Veel succes/plezier.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door