ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema marathon

Vraag 218 Trainingsschema marathon

Hallo,

Ik ben begonnen met het trainen voor de Marathon in Rotterdam april 2012. Ik volg het Schema voor halfgevorderden.

Nu weet ik niet zeker of deze voor mij het beste is. Wanneer spreek je over een een beginner/halfgevorderde of gevorderde loper voor een Marathon voorbereiding. kan ik tussendoor wedstrijdloopjes doen en het schema enigszins aanpassen? Ik mis de lange duurloop van 90 minuten wel in het begin. Dit is vast ergens goed voor. Als ik dit wel wil doen wil ik dan te veel?

Alvast bedankt.

Groeten,

Esther

Ons antwoord

Hallo Esther,

Beginners afstanden schema’s zijn een vervolg op de half uur hardlopen en 1 uur hardlopen schema’s. Halfgevorderden zijn in grote lijnen geschikt voor degene die al regelmatig een wedstrijd hebben gelopen. Gevorderden lopers hebben al de nodige jaren loopervaring.

Ik denk dat je 1 ½ uur lange duurlopen prima kan doen. Je schrijft dat je ze mist: een teken dat je ze goed aan kunt. Wedstrijden kan je ook in plannen. Bijvoorbeeld in plaatst van een tempo 3 training of vaartspel. Probeer deze wedstrijden niet boven je marathon tempo te lopen.

Veel plezier / succes!

Groeten,

Stef


Stuur door