ALLES OVER HARDLOPEN

Hartslagzones

Vraag 214 Hartslagzones

Beste Stef,

Ik train sinds enkele weken op mijn hartslagzones. Voor het bereken van deze zones heb ik gebruik gemaakt van twee methodes (Karvonen en Anearobe drempel) om de zones te berekenen. Beide methodes geven verschillende zones aan. Kan je mij vertellen hoe dat mogelijk is en welke methode ik het beste kan aanhouden tijdens mijn training?

M'n maximale hartslag is 173. En een rusthartslag van 85.

Alvast bedankt voor de moeite.

Sportieve groeten,

Erik

Ons antwoord

Hallo Erik,

Je maximale hartslag is 173. Dan is je drempel (90%): 155. Dit is een berekening. De drempel kan in werkelijk anders zijn.

Je rusthartslag van 85 is wel erg hoog. Normaal: 70. Bij sporters vaak: 60 of lager.

Ik vraag me af of de je waardes van maximale hartslag en drempel hartslag en rusthartslag wel juist zijn.

Omdat bij de Karvonen methode de maximale hartslag en rusthartslag goed zijn te bepalen kan je deze het beste gebruiken. De drempel hartslag is een stuk lastiger te bepalen.

Bij een rusthartslag van 60 komen de waarde's van beide methode's beter overeen.

Karvonen methode

Karvonen training


Drempeltraining

Drempel training


Zie ook: Trainen met een hartslagmeter.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door