ALLES OVER HARDLOPEN

Beginnende hardloper

Vraag 211 Beginnende hardloper

Beste Stef,

Allereerst mijn complimenten over de uitgebreide en volledige site.

Drie weken ben ik begonnen met hardlopen, wat wil zeggen een rondje in de buurt van 3.1 km. Ongeveer 3 keer per week.

De eerste week heb ik een aantal keer moeten wandelen, de tweede en derde week heb ik de afstand in een keer gelopen. Ik loop de 3.1 Km in ongeveer 15 minuten.

Hierna ben ik wel redelijk kapot, loop ik meestal nog 100 meter uit als Cooling down.

Nu wil ik graag mijn conditie verbeteren en het hardlopen langer kunnen volhouden.

Ik heb het Beginnersschema bekeken. Welk schema raad je me aan?

In het schema staat bij week 4, 2 kolommen. Hoe moet ik deze interpreteren? Moet ik hierbij denken aan 2 sets, waarbij een pauze wordt gehouden, en zo ja hoelang?

Tom, een beginnende hardloper

Ons antwoord

Beste Tom,
 
Inderdaad je kunt het beste Beginnersschema.  Je kunt gelijk met week 6 beginnen. Ik denk dat je nu te snel vooruitgang wilt boeken.

Neen gewoon de tijd om het een en ander op te bouwen. Zie: Tips voor beginners.

Als een training bestaat uit twee verschillende series (week 4 tot en met 7) kunnen deze in willekeurige volgorde worden afgewerkt. Je kan de loopjes en wandelpauze's in willekeurige volgorde doen.

Bijvoorbeeld:
5 (3) 3 (2) 5 (3) 3 (2) of
5 (3) 3 (2) 3 (2) 5 (3) of
3 (2) 5 (3) 5 (3) 3 (2) of
ect

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door