ALLES OVER HARDLOPEN

Hardlopen en vechtsport

Vraag 202 Hardlopen en vechtsport

Hallo Stef,

Ik een vraag over beginnen met hardlopen als je ook intensief aan Kungfu doet. Ik had een slechte conditie en ik had overgewicht. Mijn conditie is nog niet erg oppeil vind ik zelf.

Nu wil ik dus weer met hardlopen beginnen om mijn conditie te verbeteren. Wat voor schema kan ik het beste aanhouden naast de 5 uur per dag Kungfu? 6 dagen per week.

Ik wil ook geen overbelasting krijgen of dat de Kungfu negatief wordt be´nvloed. Meestal ren ik in de ochtend wel een stukje om warm te lopen maar dat is maar 3 of 4 minuten achter elkaar.

Het hoeft geen hoogdravend doel te zijn, ik wil conditie verbeteren en een kwartier kunnen rennen en nog wat meer kilo's eraf zou ook leuk zijn.

Hoe pak ik dit aan? 2 dagen per week? 3 dagen per week? Wat voor een schema?

Ik hoop dat u wat tips heeft. Ik wil  's morgens vroeg gaan hardlopen voordat de training start.

in elk geval bij voorbaat bedankt voor het bekijken van mijn mail.

Groeten,

Cees

Ons antwoord

Hallo Cees,

Door rustige duurtraining verbeter je je algemene conditie. Je hart wordt niet echt sterker. Je hart gaat wel door deze trainingsvorm langzamer kloppen: de energie verbranding verloopt efficienter. Ook in het dagelijks leven gaat je hart langzamer kloppen. Zie op: Duurlooptraining de effecten van duurlooptraining tempo 1.

Beginners raad (ter voorkoming van overbelasting) ik vaak een beginnersschema uit: Hardloopschema aan. In deze schema's zit geen intervaltraining verwerkt. Wel rustige duurtrainingen.

Omdat ik niet goed kan inschatten wat je aankunt met al je Kungfu activiteiten denk dat je het beste je schema zelf kan samenstellen aan de hand van: Schemabeginners 15 minuten en Schemabeginners 30 minuten.

In grote lijnen: de eerste weken rustige opbouw. De pauze's kan je langer maken: doe dan Kungfu oefeningen. Na een aantal weken kan je ook Vaartspel inbouwen. Inderdaad: 2, 3 dagen per week. Wissel je trainingen vaak af: rustige trainingen en snellere trainingen (in de vorm van Vaartspel). Ik denk dat een training van 15 - 30 minuten voldoende effect heeft naast Kungfu.

Zie ook: Hardlopen en andere sporten.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door