ALLES OVER HARDLOPEN

Intensieve intervaltraining en tempoduurtraining

Vraag 183 Intensieve intervaltraining en tempoduurtraining

Beste Stef,

Ik heb een vraag. Misschien zou je me willen helpen.

Wat is nu het belangrijkste verschil tussen een intensieve intervaltraining en de tempoduurloop?

Als ik het zo eens bekijk kan het gaan over hetzelfde aantal blokken met dezelfde snelheid.

Ik nam altijd aan dat een tempoduurloop gewoon een snelle aaneengesloten duurloop was. Dus ik heb van de week 50 min lang 5:10 gelopen, op mijn (vermoedelijke) drempel van 160 hartslagen per minuut, 12 km/uur.

Nu begrijp ik dat ik tijdens de intervaltraining met dezelfde intensiteit moet lopen, maar dan in blokken en rust ertussendoor. Is het trainingseffect er dan nog wel, aangezien ik dus maandag gewoon 50 minuten lang dat tempo liep? Ik ben dus niet zo heel zeker van mijn zaak.

Wellicht handig te weten:

Net mijn eerste halve gelopen: 1:56:23. 10 km vermoedelijk ongeveer 50 min (nog geen wedstrijd gelopen). Leeftijd 43
Ik volg het schema voor de enigszins gevorderde loper, heb het nu opgepakt in de tweede voorbereidingsperiode. 24 juni de tweede halve, hopelijk in 1:50). Dan schema volgen voor de hele in Amsterdam op 21 oktober (welke ik binnen de vier uur wil uitlopen).

Super site trouwens. Ik heb er erg veel aan. Veel dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Pieter

Ons antwoord

Beste Pieter,

Intensieve intervaltraining is een minder zware trainingsvorm als tempoduurtraining (intervaltraining tot maximaal 2000m en tempoduurtraining 3000m - 5000m)

Intervaltraining kan je iedere week doen. Tempoduurtraining eens per drie weken.

Iedere week een tempoduurtraining is te zwaar. Intervaltraining kan je lichaam wel goed verwerken, met conditieverbetering!

Zie: Tempoduurtraining.

en Tempoduurtabel.

en Intervaltraining.

en Intervaltraining tabel.

Aan de hand van Wedstrijd verwachtingen en 1.56.00 kom ik op een 10 km uit van 53.00. Tijdens je halve marathon heb je het waarschijnlijk rustig aan gedaan. Met een 10 km tijd van 50 minuten loop je je tweede halve marathon waarschijnlijk in 1.50.00.

Inderdaad je anaerobe drempel en drempelsnelheid is waarschijnlijk 60 hsm en 12 km/uur.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door