ALLES OVER HARDLOPEN

Karvonen formule

Vraag 182 Karvonen formule

Hallo Stef,

Ik vind de site geweldig informatie bron. Kijk er zeer regelmatig en maak gebruik van de tips die jij geeft.

Ik loop nu zelf al een paar jaar en maar pas sinds kort let ik ook op mijn hartslag.

Ik wil mijn hartslag naar beneden brengen als ik hardloop.

Mijn training is als volgt op maandag een zeer rustige duurloop van ruim 95 minuten. Op woensdag interval training in groepsverband en op vrijdag weer een zeer rustige duurloop van 100 minuten (ik voeg elke week 5 min toe). Eens in de veertien dagen doe ik een bosloop met flinke hoogte verschillen.

Ik merk al dat mijn hartslag rond de 130 is bij een snelheid van 6.6 /7.2 km per uur. Dit is ongeveer 73% van mijn vermogen. Wil mijn hartslag bij dit tempo onder de 120 slagen hebben als dit reel is, Ben 48 jaar, rust hartslag is 52 en mijn maximale hartslag is 182 slagen per minuut.

Is het verstandig om dit schema aan te houden? Of is het juist beter om n training wat harder te lopen zeg zo'n 80 tot 85% van mijn vermogen te lopen.

Met vriendelijke groeten,

Rudy

Ons antwoord

Hallo Rudy,

Je anarobe drempel ligt rond de 165 (90 % van maximale hartslag).

Een hartslag van 120 heeft niet zo'n groot trainingseffect. Zie: Duurlooptabel.

Je kunt ook gaan trainen aan de hand van de maximale en rusthartslag.

Karvonen formule:

Karvonen formule

Karvonen formule


Zie: Trainen met een hartslagmeter.

Inderdaad: het is beter om n training wat harder te lopen (80 tot 85% van je vermogen). Zo'n 45 minuten, 1 x in de twee, drie weken. Doe die week dan geen twee keer een rustige lange duurloop.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door