ALLES OVER HARDLOPEN

Looptempo's bepalen

Vraag 180 Looptempo's bepalen

Hoi Stef,

Allereerst complimenten voor je informatie op je site, heb ik al veel aan gehad!!

Op dit moment volg ik het Beginnersschema half uur hardlopen en ben aan het eind aangeland. Lezend op je site en zoekend naar het vervolgschema wil ik het schema gaan volgen voor 1 uur hardlopen. Echter heb een vraag naar aanleiding van de duurtraining looptempo's.

Het gehele beginnerschema heb ik rond de anaerobe drempel gelopen: +/- 170 PM. Dit geeft voor mij een lekker tempo. Loop ik nu te hard? Ik kan dit namelijk lekker volhouden.

Het vervolgschema geeft aan dat ik tempo 2 (145-153) of zelfs 1 (128-136) moet gaan lopen. Ik wil me gaan richten om aan het eind van het jaar een marathon uit te gaan lopen.

Welke tempo's kan ik nu het beste aanhouden?

Hoor graag van je.

Groet,

Martin

Ons antwoord

Hoi Martin,

Bedank voor je complimenten, altijd leuk.

In het beginnersschema ligt het tempo over het algemeen laag. Dit is gedaan ter voorkoming van blessures en het hart/bloed/long stelsel kan vaak een hoog tempo niet aan.

Omdat het lekker gaat loop je toch niet te hard. Je anaerobe drempel is wel hoger dan 170. Hardlopen rond de drempel is flink je best doen. Ik denk dat je drempel rond de 180 ligt.

Bij een drempel van 180 mag je een stuk harder:

Duurlooptabel

Zie: Duurlooptabel.

Wanneer je een marathon wilt gaan lopen moet je nu al rustige duurlopen gaan doen. Door deze rustige duurlopen train je vetverbranding. Met andere woorden je spaart koolhydraten. Deze koolhydraten kan je goed gebruiken na 30 km op de marathon.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door