ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema voor Coopertest

Vraag 17 Trainingsschema voor Coopertest

Hoi Stef,

Ik ben een scheidsrechter van 20 jaar in de Belgische jeugdvoetbalcompetitie. Nu moet ik binnenkort een Coopertest (2700m in 12min) lopen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om te trainen?

Nog een tweede vraagje: ik train regelmatig als ik een bosloop doe met een hartslagmeter, maar ik vind dat mijn waarden na een 5 à 10min (172) nogal hoog liggen tegenover mijn collega's (120/130).

Wat is hier de oorzaak van? Moet ik mij zorgen maken?

Met vriendelijke groeten

Jan

Ons antwoord

Beste Jan,

Ik wil je adviseren om een paar keer een half (of langer) te lopen. Gewoon lekker looptempo.

Ook kan je het beste een paar keer intervaltraining doen: piramideloopje 2, 3, 4 ,3, 2 minuten in het tempo van de coopertest. Pauze: anderhalve minuut tussen de intervallen. Wel goede warming-up en cooling-down doen.

Loop ook eens een km (langs de weg; of beter op de atletiekbaan), zodat je weet wat het coopertest tempo is en je er mentaal op instelt. Als je dat tempo met moeite kunt volhouden, moet je niet gaan denken dat houd ik nooit 12 minuten vol. Tijdens de coopertest zul zeker harder lopen, omdat je last hebt van positieve wedstrijdspanning en ook steun zult ondervinden van medelopers (die het ook moeilijk hebben).

Hartslag: gezien je leeftijd is het vrij normaal dat je in een flink tempo (tegen de anaërobe drempelverzuring aan) een hartslag hebt van 186. Het tempo van deze drempel kun je ongeveer een uur volhouden. Tenslotte 220 – leeftijd = 220 –20 is 200 max hartslag. 93% hiervan is 186 is anaërobe drempel. Hierbij is een afwijking van –15 of + 15 mogelijk. Ik neem aan dat je bij een hartslag van 172 nog gewoon kan praten.

Nieuw: Trainingsschema voor de Coopertest.

Veel succes.

Stef


Stuur door