ALLES OVER HARDLOPEN

Training en voeding

Vraag 16 Training en voeding

Beste Stef,

Ik heb een vraag: na een duurloop van tussen de 1 en 2 uur neem ik altijd veel water, sportdrank, Cola, voeding (krentenbollen met appelstroop) en zoutsupplementen (ORS) tot me, omdat ik veel vocht verlies en vrij zwaar ben (92 kg). Toch word ik altijd na een uur of twee misselijk en krijg ik last van enorme hoofdpijn. Dit gaat na en uur of 2 weer over. Ik heb geen idee wat de oorzaak is of wat ik eraan kan doen, maar het is niet echt motiverend.

Wat kan ik doen?

Graag je reactie.

Peter

Ons antwoord

Beste Peter,

Inderdaad niet echt motiverend.

Moeilijke vraag.

Ga het toch proberen.

Ten eerste is veel zweten een gezond teken: je lichaam reageert goed (van horen zegen).

Je lichaam/maag kan per uur ongeveer 1 liter (isotone) drank verwerken: dus meer drinken heeft weinig zin.

Gebruik geen zoutsupplementen: het komt zeker niet het isotoonheid van de sportdrank te goede. Bovendien valt het mineraal verlies door het zweten erg mee. Zie ook de pagina over Water.

Je kunt eventueel ook tijdens het hardlopen drank meenemen.

Ik denk dat je last hebt van een soort kater gevoel: door alcohol wordt vocht aan het lichaam onttrokken, waardoor men hoofdpijn krijgt. De lange duurlopen verlies je veel vocht. Als je nu ook nog eens hypotone vloeistof (zout en cola) gaat gebruiken gebeurt het zelfde: je hersenen hebben de weinig vocht.

Ik ben benieuwd of het resultaat heeft.

Succes.

Stef

Bedank(je)

Stef,

Super!
Dank voor je advies.
Ik zal het ter harte nemen en bewuster met mijn drankgebruik omgaan ;-}

Groet,

Peter


Stuur door