ALLES OVER HARDLOPEN

Loopsnelheid verhogen

Vraag 139 Loopsnelheid verhogen

Beste Stef,

Ten eerste wat een geweldige site voor de hardloper.

Ik had de volgende vraag ik ben 47 jaar en ben afgelopen mei begonnen met hardlopen had al een redelijk basis conditie en heb in september de 10 km (TTM) gelopen in 1.03.27.

Nu wil ik de CPC (10 km) binnen een uur gaan lopen, maar het lukt niet om een hogere snelheid te bereiken. Ik hou het Trainingsschema van 3x in de week aan 10 km beginner. De duurlopen loop ik op gemiddelde hartslag van 150 hpm en trainingen op de loopband loop ik op 140 hpm. Ook spin ik 3x in de week.
 
Train ik soms te veel of op een verkeerde hartslag? Ik heb op de sportschool mijn maximale hartslag laten testen op de fiets was 166 hpm met intervallooptraining kan ik ook de 173 halen.

Bij voorbaat dank

Groeten,

Bas

Ons antwoord

Hallo Bas,

Bedankt voor je complimenten, altijd leuk.

Ik denk dat je maximale hartslag bij hardlopen rond de 180 is. Je anaŽrobe hartslagdrempel is dan ongeveer 153 (85% van 180).

Je moet wat meer afwisseling in je trainingen gaan aanbrengen: rustige duurlopen. Met rustige duurlopen (tempo 1) verbeter je het aŽrobe uithoudingsvermogen, vooral vetverbranding wordt verbeterd en toename haarvaatjes.

Aan het eind van het Trainingsschema kan je het beste intervaltraining doen op 10 km/uur tempo (bijvoorbeeld 5 x 500 m in 3 minuten of 3 x 1000 m in 6 min). Zodat je weet wat het 10 km/uur tempo is.

Voor meer info: Duurlooptraining tips

En: Intervaltraining tips.

Groeten,

Stef


Stuur door