ALLES OVER HARDLOPEN

Fietser die gaat hardlopen

Vraag 132 Fietser die gaat hardlopen

Beste Stef,

Allereerst de complimenten met de site; erg informatief en ik heb er als beginnend hardloper al veel plezier van gehad.

Zo heb ik ook een schema samengesteld met de tools en tips van de site. Hier bij heb ik een vraagje. Ik ben een beginnend hardloper. Ben van oorsprong een redelijk getrainde wielertoerist en qua uithoudingsvermogen voor wat betreft longen, hart en fietsspieren zit het dus wel goed. Nu lees ik dat het schema voor een beginnend hardloper met name is gericht op het creëren van uithoudingsvermogen. Wat ik met name merk is dat mijn spieren en gewrichten moeten wennen aan het lopen. Het grootste gevaar lijkt mij het oplopen van hieraan gerelateerde blessures. De adem heb ik dus wel en het trainen met de hartslagmeter gaat prima.

Hoe moet ik mijn eigen situatie plaatsen in relatie tot de schema’s van beginners?

Dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Guido

Ons antwoord

Beste Guido,

Bedankt voor je goede vraag. Inderdaad de kans dat je tegen een blessure op loopt is groter.

Neem meer de tijd voor de: Warming-up en cooling-down. Doe tijdens de warming-up en tijdens de pauze's (je kunt deze ook langer maken): Loopscholing.

Je trainingen staan niet in het teken van het verbeteren van je duurvermogen, maar in het teken van het aanpassen van je spieren, pezen, gewrichten en botten. Neem hiervoor de tijd: neem geen risico.

Je gaat waarschijnlijk ook regelmatig fietsen. Hardlopers het beste op een licht verzet kunnen (zo'n 100 omwentelingen per minuut).

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door