ALLES OVER HARDLOPEN

Wedstrijdtempo en hartslagmeter

Vraag 13 Wedstrijdtempo en hartslagmeter

Beste Stef,

Nog steeds mag ik met veel genoegen jouw site bezoeken om de nodige informatie te raadplegen.

Sinds kort ben ik bezig met het lopen van een aantal 10 km wedstrijden. Ik heb er nu n gelopen. Deze ging ik vlot van start, echter naar een kilometer of zeven ging het licht uit, waarna ik m'n tempo kwijt was en alleen nog langzaam verder kon tot de finish. Later bleek dat ik al vanaf het begin met een erg hoge hartslag liep, rond de 186 terwijl mijn omslagpunt volgens mij zo rond 175 ligt. Dit lijkt me geen goede manier van een wedstrijd lopen.

Heb je tips hoe je een 10 km het beste aan kan pakken?

Kan een hartslagmeter daarbij van pas komen?

Vooral om jezelf in het begin niet te snel over de kop te jagen?

Met vriendelijk groet,

Vincent

Ons antwoord

Beste Vincent,

De arobe energievoorziening heeft enige tijd (zo'n 2 3 minuten) nodig om goed op gang te komen. Om de koolhydraatvoorraad te sparen loop daarom de eerste minuten van een wedstrijd niet te hard van stapel.

Streef na een realistisch haalbare tijd. Zie hiervoor: Wedstrijd verwachtingen.

Het omslagpunt is ongeveer gelijk aan het maximale tempo wat je ongeveer een uur kunt volhouden. Dit betekent naar gelang de tijdsduur je er een stukje boven of onder gaat zitten.

Als je bijvoorbeeld 10 km loopt in 45 minuten moet je met jouw drempel van 175 best 177/178 aankunnen. Voor meer info: Wedstrijden lopen met een hartslagmeter.

Ik vraag me trouwens wel af of je drempel niet hoger als 175 is.

Groeten,

Stef


Stuur door