ALLES OVER HARDLOPEN

Afvallen met een hartslagmeter

Vraag 126 Afvallen met een hartslagmeter

Beste Stef,

Aller eerst de complimenten voor de site.

Nu is mijn vraag, ik wil graag afvallen.

Ik loop 45 minuten en mijn hartslag is ongeveer 168/171 is dit genoeg om af te vallen of moet hij lager?

Want op de site staat ook dat je weer niet te hard mag lopen soms heb ik wel eens 180, maar denk voor 5 minuten.

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Groet,

Jeanet

Ons antwoord

Beste Jeanet,

Bedankt voor je complimenten, altijd leuk.

Ik kan je vraag niet goed beantwoorden. Je hartslag is wel hoog voor een rustige training (beginners hebben vaak een hoge hartslag). Probeer iets rustiger te lopen.

Of iets harder ..... zie het stukje hieronder:

Veel mensen denken dat je langdurig en vooral rustig (wandelen of fietsen) moet gaan sporten als je gewicht wilt verliezen, omdat zo de vetverbranding het hoogst is. Het is echter beter om intensiever te gaan sporten. Je verbrandt zo evenveel vetten, maar ook meer koolhydraten en glycogeen. Tijdens een rustige training verbrand je ongeveer 500 kcal per uur. Het percentage vetten is hierbij ongeveer 50%. Het verbruik aan vetten is hierbij dus 250 kcal. Bij een intensieve training verbrandt je heel wat meer: 1000 kcal per uur. Het verbruik aan vetten is echter afgenomen tot 25%. Bij deze intensieve training is het verbruik aan vetten dus ook 250 kcal! Een ander belangrijk voordeel is dat na de volgende maaltijd eerst de glycogeenvoorraad in de spieren wordt aangevuld en daarna een eventueel energieoverschot als vetmassa wordt opgeslagen. Het is natuurlijk wel zo dat rustige sportbeoefening veel langer kan worden volgehouden en er dus ook meer (vet) verbrand gaat worden. Het kost echter wel meer tijd. Een ander nadeel van intensieve training is dat je lichaam het ook moet aankunnen en dat het een veel zwaardere trainingsvorm is. Uit: Afvalplan.

Voor meer info: Tips voor afslanken.

En: Tips voor beginners.

Veel succes / plezier.

Groeten,

Stef


Stuur door