ALLES OVER HARDLOPEN

Volgende Marathon

Vraag 122 Volgende Marathon

Hi Stef,

Ik ben eigelijk benieuwd naar jouw advies betreffende het volgende.

Gisteren de marathon van Rotterdam gelopen in een toch wat teleurstellende tijd. Tot 25 km ging het prima maar na wat steek in de zij met 27 km toch besloten een stukje te lopen. En waarschijnlijk weet jij ook als je begint met lopen dan doe je dat vaker. Uiteindelijk nog net binnen de 4 uur binnengekomen terwijl ik toch meer op een tijd van 3:40 - 3:45 gehoopt had.

Voor de marathon heb ik jouw 20 weken gevorderde schema gevolgd.

Omdat ik uiteraard nu nog goed op conditie / gewicht ben wil ik voor de herkansing op 15 mei in Leiden.

Wat is een goed "tussenschema" voor de 5 weken ertussen. Waarschijnlijk ga je mij adviseren om NIET te lopen (5 weken herstel) maar eigelijk wil ik het toch proberen.

Kan ik gewoon de laatste 5 weken van het 20 weken schema aanhouden.

Alvast bedankt als je er even naar kan kijken. Ik ben fan van je site.

Gerard

Ons antwoord

Hi Gerard,

Omdat je waarschijnlijk niet tot het uiterste bent gegaan lijkt me het geen slecht plan.

Week 16: Schema Marathon gevorderden voorbeeld staat in het teken van herstel. Sla in ieder geval de intervaltraining over. De langste duurloop: maximaal 20 km.

Week 17: De langste duurloop: maximaal 34 km (met je duurconditie zit het wel goed). Deze training kan je eventueel ook verplaatsen naar week 18: doe dan 28 km (2/3 marathon).

Week 18, 19 en 20: volgens het schema.

Algemeen: afhankelijk hoe de trainingen verlopen kan je ook 4x in plaats van 5x per week gaan trainen.

Probeer ook na te gaan hoe het komt dat je steken in je zij kreeg. Voeding?

Veel succes!

Groeten,

Stef


Stuur door