ALLES OVER HARDLOPEN

Looptempo's bepalen

Beste Stef,

Allereerst wil ik u complimenteren met de zeer uitgebreide site!

In januari ben ik van plan de halve marathon van Egmond te gaan lopen. Hiervoor heb ik een schema van de site gekozen om dit doel te behalen. Namelijk: halve marathon beginner met een training frequentie van 3 a 4 keer per week.

In dit schema wordt gesproken van tempo 1,2 en 2+. Nu wil ik graag mijn tempoís bepalen. Op de site kan ik niet echt ontdekken hoe dit te doen.  Kan je me hier misschien mee helpen?

Mijn doel is 1:58:00

Aanvullende gegevens: man: 33, maximale hartslag: 185, gewicht: 79 kg

Met vriendelijke groet,

Jeff

Ons antwoord

Hallo Jeff,

Wanneer je 1.58 wilt gelopen. Je loop nu waarschijnlijk iets van 55.00 op de 10 km. Zie: Wedstrijd verwachtingen.

Aan de hand van deze 10 km tijd kan je de tempo's bepalen via: Duurlooptabel. En: Intervaltrainingtabel.

Ook kan je de hartslagwaardes bepalen. Een hartslagmeter is een goed hulpmiddel om het juiste tempo te lopen. Je looptempo blijft de belangrijkste tempobepaler.

Schatting anaŽrobe drempel: 91 % van de maximale hartslag 185 is 168.

Met behulp van Duurlooptabel haal ik met een anaŽrobe drempel van 168:

  • Tempo 1 (126 - 134)
  • Tempo 2 (143 - 151)
  • Tempo 3 (156 - 160)

Op gevoel lopen is ook belangrijk:
  • Tempo 1: is rustig.
  • Tempo 2: gemiddeld.
  • Tempo 2+: iets harder als tempo 2.
  • Tempo 3: vlot.

Groeten en veel succes/plezier.

Stef


Stuur door