ALLES OVER HARDLOPEN

Duurvermogen verbeteren

Vraag 119 Duurvermogen verbeteren

Hi Stef,

Ik had een vraag. Ik heb afgelopen zondag de halve marathon in Eindhoven gelopen.

Op zich niet zon goed idee omdat ik niet echt getraind had. Was na 2:04:15 dus ook helemaal van de wereld.

Tot 15 km ging het nog wel redelijk. Zon 5:10 per kilometer maar daarna kwam de man met de hamer en kwam ik niet meer vooruit.

Maar nu is het wel zo dat ik er zon zin in heb gekregen dat ik me echt wil toeleggen op het lopen van halve marathons.

Op zich loop ik vrij gemakkelijk.

Als ik 3x per week train dan loop ik 10km in 45-50 min.

Een uurtje loop ik wel gemakkelijk moet ik zeggen.

Maar hoe moet ik trainen om dit tempo langer vol te houden. Want ik merk toch dat ik niet echt optimaal train om over dat punt heen te komen dat je 15km vol kunt houden in hetzelfde tempo.

Mijn doel is toch wel 1:30:00 op de halve marathon.

Relaxed lopen is helaas niet mijn stijl. Ben nogal prestatie gericht namelijk. Tja, aard van het beestje zullen we maar zeggen.

Heeft dit eigenlijk ook met je lichaamsbouw te maken. Ik heb een atletisch figuur, maar meer dat van een sprinter. En ben vrij klein: 1.68 meter.

Groeten,

Klaas

Ons antwoord

Hallo Klaas,

Je zal je duurconditie moeten verbeteren. Na een kilometer of 15 zijn je koolhydraten wel zo'n beetje verbrand en gaat je lichaam over op hoofdzakelijk vetverbranding. Vetverbranding kost meer zuurstof, met als gevolg een langzamer looptempo.

Advies: meer tempo 1 trainingen gaan doen. Zie: Duurlooptabel.

Zie: Duurlooptraining voor de effecten.

Door de training van de vetstofwisseling zal het lichaam eerder en ook bij hogere snelheid kiezen voor vetverbranding dus besparing van koolhydraten tijdens wedstrijden.

Met vriendelijke groeten,

Stef


Stuur door