ALLES OVER HARDLOPEN

Trainingsschema en looptempo

Vraag 1 Trainingsschema en looptempo

Beste Stef,

Ik ben nu ongeveer een maand bezig met hardlopen. Ik volg het trainingsschema van de 10 km op de site RunInfo. Ik heb hierover een paar vraagjes die jij misschien wel zou kunnen beantwoorden.

In het schema van de Trainingstabellen (duurlooptraining en intervaltraining) moet je je 10 km tijd invullen. Alleen hoe kom ik die te weten. Moet ik de 10 km gaan lopen op mijn allerhardst? En bovendien: verandert je 10 km tijd niet in de loop van je trainingsperiode?

De site geeft gaat ervan uit dat er naar een wedstrijd wordt toegewerkt. Maar dat is bij mij niet echt het geval. Ik vind het gewoon lekker om mijn conditie bij te houden. Wat ik graag zou willen is dat ik altijd makkelijk die 10 km kan lopen. Dus zal ik graag willen weten: wanneer moet ik afwijken van het trainingsschema op deze site en hoe moet ik dit niveau dan vasthouden (d.w.z. hoe moet ik dan verder trainen).

Tot slot zal ik graag willen weten in hoeverre hardlopen te combineren is met fitness oefeningen.

Alvast erg bedankt voor de moeite,

Frank

Ons antwoord

Beste Frank,

Ten eerste bedankt voor je attente opmerking: Verandert je 10 km tijd niet in de loop van je trainingsperiode?

Antwoord: Ja. Ik ga het "Samenstellen Trainingsschema" aanpassen met "Doe regelmatig (zo om de zes weken) een testloopje om na te gaan of je 10km tijd verbeterd is".

Je opmerking over hoe kom ik aan mijn 10 km tijd geeft ook aanleiding het een en ander te veranderen in "Samenstellen Trainingsschema". Als je 10km tijd niet bekend is,  maar je heb wel een andere afstand tussen de 5km en de 21.1km gelopen, kan je via Wedstrijdverwachtingen berekeningen wat ongeveer je 10km tijd zal zijn.

Het is bedoeling dat je die 10km/5km min of meer voluit loopt. Je kan wel iets rustiger aan doen: dan moet je wel gevoelsmatig de tijd naar beneden aanpassen. Wel een goede warming-up en cooling-down doen.

Het beste kun je in de loop van het (trainings)jaar variatie aanbrengen, dat wil zeggen doe: een periode geen extra lange duurlopen of/en geen intervaltraining. Het nut hiervan is dat je lichaam uitgerust raakt, bovendien reageert je lichaam beter op de trainingsprikkel als je weer meer gaat trainen. Als je week in week uit altijd hetzelfde doet, raakt je lichaam gewend aan de trainingsprikkel, je conditie wordt zeker niet beter, het kan zelfs achteruit gaan.

Fitnessoefeningen zijn altijd zinvol. Alleen moet je concreet en duidelijk zijn. Buikspier- en rugoefeningen zijn altijd belangrijk voor een hardloper om redenen van blessurepreventie. De romp is een soort ophangmechanisme waaraan de aandrijvingsspieren zitten (beenspieren). De romp dient dus stabiliteit te geven. Derhalve zijn oefeningen als sit-ups en chrunches en oefeningen die met name de lage en hoge rug versterken zinvol. Wel is het belangrijk voldoende aandacht te besteden aan lenigheid en het op lengte houden van met name de lage rugspieren.Vooral zwakke buikspieren kunnen vaak de oorzaak zijn van rugklachten.

Groeten,

Stef


Stuur door