ALLES OVER HARDLOPEN

Voetgymnastiek

Door het sterker maken van je voeten kan je Hardloopblessures voorkomen. Zo wordt overpronatie minder bij sterkere voeten. Ook verbeter je je looptechniek. Wanneer je twijfels hebt over het effect van voetgymnastiek: ga maar eens op één been staan. De eerste keer gaat dat moeizaam; na een weekje gaat het een heel stuk gemakkelijker. Opmerking: voor een deel komt dat door verbetering van het evenwichtsgevoel.

Voetgymnastiek oefeningen

  • Ga op een stoel zitten. Rol een uitgevouwen handdoek met je tenen op. Het begin van het oprollen is wel even lastig. Na 15 seconden rust doe je hetzelfde met de andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen.
  • Deze oefening kan je staand of zittend doen. Raap met je tenen knikkers of een golfballetje op. Na 10 - 20 keer doe je hetzelfde met je andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen.
  • Een oefening die je gemakkelijk en regelmatig thuis kunt doen: een stukje lopen op de buitenkant van je voet, op je tenen en op je hakken.
  • Op één been staan. Het beste is met blote voeten. Probeer zo lang mogelijk te staan. Na 15 seconden rust doe je hetzelfde met je andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen. Je kunt de oefening zwaarder maken door met je voet en lichaam te bewegen.
  • Ga op een stoel zitten. Draai met een voet cirkeltjes. Na 15 seconden rust doe je hetzelfde met de andere voet. Herhaal deze oefening enkele malen. Er is genoeg variatie: kleine, grote, met de klok mee, tegen de klok in.

Tips

  • Door thuis te lopen zonder schoenen of met slippers train je ook je voetspieren.
  • Loop niet altijd op hardloopschoenen die alles corrigeren. Je spieren en pezen worden dan minder gestimuleerd zich te versterken. Wissel daarom regelmatig van loopschoen. Voor meer informatie en tips: Hardloopschoenen kopen.
  • In de zomer kan je op blote voeten op het strand gaan hardlopen. Bouw het wel geleidelijk op. Je voetzolen moeten wennen. Ook voor je gewrichten, spieren en pezen is het een andere belasting. Je kunt ook loopschoenen meenemen in een rugtasje.
  • Ga vaker hardlopen op een zachte ondergrond. Bijvoorbeeld in bos of duinen.
  • In de stad kan je vaak hele stukken op het gras lopen.
  • In de zomer kan je Loopscholing op je blote voeten op het gras doen.
  • Voor meer informatie: Voetverzorging


Stuur door