ALLES OVER HARDLOPEN

Veters strikken van hardloopschoenen

Veel hardlopers zijn zich niet van bewust hoeveel invloed de manier van veters strikken kunnen hebben op het voorkomen en genezen van hardloopblessures. Vaak worden de veters van hardloopschoenen gewoon vastgemaakt.

  • Vooral bij een beginnende hardloopblessure kan een andere manier van strikken van veters veel problemen voorkomen.
  • Als je gewend bent je veters niet al te vast te maken: trek de veters strakker aan. Niet alleen aan het einde, maar over de hele lengte. Doe dat ook niet al te strak.
  • Rijg de veters van loopschoenen altijd zigzaggend (kruislings veteren). Op deze manier krijgen je voeten de meeste steun.

Bij achillespees of hiel problemen

Wanneer je last hebt van je achillespees of hiel: de meeste hardloopschoenen hebben een extra vetergaatje. Dit gaatje vind je een stukje achter het laatste gaatje.

  • Rijg de linker veter door het extra linker gaatje (van bovenaf): ontstaat er een klein lusje.
  • Hetzelfde doe je met de rechter veter.
  • De linker veter doe je gekruist door het rechter lusje.
  • De rechter veter doe je gekruist door het linker lusje.
  • Trek de veters aan: je schoenen geven nu (een stuk)meer steun bij je enkels.

Veters strikken.

Dat extra gaatje zit er niet voor niets

Te smalle voeten

  • Probeer vanaf halverwege je schoenen regelmatig dubbel te rijgen. Gebruik ook het extra gaatje (zie hierboven).

Te brede voeten

  • Sla halverwege regelmatig (of in één keer twee of drie) een gaatje over. Je moet bovenaan wel gewoon strikken, omdat anders de stabiliteit te veel verloren gaat.
  • Recht veteren (horizontaal) is ook een manier. Je voeten hebben zo net iets meer de ruimte.

Blauwe nagels en blaren

  • Bij blauwe nagels of blaren bewegen je voeten te veel in je loopschoenen. Of je schoenen zijn net even te klein.
  • Trek de veters halverwege strakker aan, zodat je voet minder kan schuiven.
  • Gebruik het extra gaatje (zie bij achillespees of hiel problemen).
  • Strik je veters tot halverwege recht (horizontaal). Daarna ga je over op normaal strikken (zigzaggend). Je tenen hebben zo net even meer de ruimte.
  • Je kan ook proberen de eerste gaatjes over te slaan.
  • Een motivatie tip: een millimeter meer ruimte kan net het verschil uitmaken.
  • Zie ook blauwe nagels en blaren op: Voetverzorging.

Tenslotte

  • Hardloopschoenen hebben niet voor niets een vetersysteem als sluiting en geen klittenbandsluiting!
  • Ook de dikte van veters en het type veter (plat of rond) hebben invloed hebben op de stabiliteit.
  • Wanneer je de veters erg strak vetert kan dat een oncomfortabel gevoel op de wreef geven. Dit is te voorkomen door de strik niet op de gebruikelijke manier in het midden van de schoen, maar aan de buitenkant van de schoen te maken. Dit voorkomt dat de dikke knoop een drukpunt op je wreef geeft zonder steun van de veters te verliezen.
  • Zie ook: Voetverzorging.


Stuur door