ALLES OVER HARDLOPEN

Review nieuwe TomTom Multi-Sport Cardio en TomTom Runner Cardio

Met het TomTom Multi-Sport Cardio sporthorloge kan je je loop (en wandel), fiets (bij de goedkoopste versie van de multisport zit geen cadans-/snelheidssensor), zwemprestaties bekijken. De TomTom Runner Cardio is de iets minder uitgebreide versie voor hardlopers en wandelaars.

TomTom Cardio sporthorloge

TomTom Cardio sporthorloge: the easiest way to improve

Nieuwe Mysports

TomTom heeft MySports opnieuw ontworpen voor het TomTom Cardio sporthorloge.
Voor meer info: MySports opnieuw ontworpen.

Ingebouwde hartslagmeter

De nieuwe TomTom sporthorloges hebben een innovatieve ingebouwde hartslagmeter die de bloedsomloop onder je huid nauwkeurig meet, waardoor een borstband niet meer nodig is. Bij de vorige sporthorloges van TomTom is wel een borstband nodig om je hartslag te meten.

De voordelen

  • Geen borstband meer nodig. Een borstband kan gaan irriteren.
  • Zeer gemakkelijk in gebruik.
  • Ook tijdens je dagelijkse bezigheden kan je snel je hartslag meten.
  • Je kan je horloge uitlenen (een borstband leen je niet;zo snel uit).

De hartslag wordt over het algemeen snel weergegeven. De hartslag juist. Deze heb ik handmatig en met behulp van een hartslagmeter met borstband getest.

Ook nieuw zijn de 5 verschillende hartslagzones (Easy, Fat Burn, Endure, Speed en Sprint) waarin je kan gaan trainen. Ook bezitters van een TomTom sporthorloge met borstband kunnen deze nieuwe software gaan gebruiken.

Gemakkeijk in gebruik

Een ander opvallend kenmerk van de TomTom sporthorloges is het gebruiksgemak. Geen verschillende knoppen om naar de juiste functieís over te schakelen, maar gewoon een grote knop om gemakkelijk de functieís en instellingen te vinden.

Zo kan je tijdens je training gemakkelijk overschakelen naar verschillende soorten informatie, zoals afgelegde afstand, tijd, hartslag, trainingszone, snelheid en calorieverbruik. De hartslagzone kan ook worden bekeken in een tabel en grafiek.

GPS

Het sporthorloge kan het GPS signaal snel vinden (het bericht GO verschijnt). Ik had ook niets anders verwacht van TomTom. Tijdens het sporten bewaart de TomTom allerlei gegevens (zoals je route, afstand, snelheid, calorieŽn verbruikt, hartslag en trapfrequentie tijdens fietsen). Voor je trapfrequentie heb je wel extra accessoires nodig.

Handige trainingsprogramma's

Voor alle activiteiten (hardlopen, fietsen, zwemmen en hardlopen op een loopband) kan je een keuze maken uit 5 programma's:

  • Doelen instellen: afstand, tijd of calorieŽn.
  • Intervaltraining samenstellen (op tijd of afstand).
  • Rondes instellen op tijd, afstand of handmatig.
  • Zones voor: hartslag, tempo en trapfrequentie (tijdens fietsen).
  • Via Race kan je racen tegen een van je laatste activiteiten of tegen activiteit van de MySports-website.

Hardlopen op een hardloopband

Voor het registeren van je trainingen op een loopband moet wel je lichaamslengte invoeren. Met behulp van je lengte berekend het horloge je paslengte en daarmee je loopsnelheid en afstand.

Fietsen

Met de meegeleverde fietshouder kan je het sporthorloge plaatsen op het stuur. Een nadeel is dat de hartslag zo niet wordt gemeten. Met de cadanssensor en snelheidssensor (is een optioneel accessoire) kan de trapfrequentie en de snelheid in worden gemeten.

Zwemmen

Voor het registeren van je zwemtrainingen moet je eerst de lengte van het zwembad en welke pols je het horloge draagt (om het aantal slagen helemaal exact te kunnen registreren) invoeren. Met behulp van het aantal keurpunten berekend het horloge de gezwommen afstand en de snelheid. Ook je zwemefficiŽntie (SWOLF score) wordt bepaald. Wordt deze in de loop van de tijd lager dan gaat je zwemtechniek vooruit.

Stopwatch

Het horloge heeft uiteraard ook een stopwatch met de mogelijkheid om tussentijden vast te leggen. Handig is dat je tijdens je training de eerder ingevoerde tussentijden gemakkelijk kunt bekijken.

TomTom MySports

Na afloop van je training kan je de gegevens en je route op TomTom MySports en andere populaire sites bekijken.

TomTom sporthorloge

Haal het maximale uit je TomTom sporthorloge met TomTom MySports website

Tips

  • Zorg voor de aller nieuwste QuickGPSfix versie, zodat het GPS signaal snel blijft gevonden.
  • TomTom blijft het sporthorloge verbeteren. Regelmatig verschijnt Nieuwe software. Ga daarom regelmatig naar TomTom MySports voor de nieuwste versie. Wanneer je geen gebruik maakt van TomTom MySports registeer je dan wel: je krijgt dan een email dat er nieuwe software beschikbaar is.
  • Door omhoog en naar beneden te scrollen kan je verschillende meetwaarden (zoals afstand, tijd, tempo en calorieverbruik) in een groot lettertype bekijken.
  • Het kan gebeuren dat je tijdens een training per vergissing de training stopt (door naar links te scrollen). Je kan dit voorkomen door via Setting en Options en Lock de vergrendelingsfunctie in te schakelen. Wanneer deze functie is ingeschakeld stop je de training door wat langer naar links te scrollen.
  • Al je trainingen worden vastgelegd in een logboek van je horloge. Dit overzicht kan je bekijken door naar de activiteit te gaan en daarna omhoog te scrollen.
  • De achtergrondverlichting kost veel energie. De nachtmodus kan je uitschakelen. Als de nachtmodus is ingeschakeld, gaat de achtergrondverlichting branden en blijft aan tijdens de gehele training. Wanneer deze is uitgeschakeld blijft de verlichting kort (5 seconden) branden.
  • Voor meer informatie: sports.tomtom.com en GPS horloge voor hardlopen.


Stuur door