ALLES OVER HARDLOPEN

Tips sporten met warm weer

  • In de vroege ochtend en late avond is het een stuk minder warm.
  • Train in het bos, onder de verkoelende bomen.
  • Vermijd warm asfalt. Asfalt kan veel warmte afscheiden.
  • Blijf na het hardlopen niet te lang in natte kleren lopen maar trek snel wat anders aan.
  • Beperk het gebruik van koffie, thee en alcohol op warme dagen. Deze dranken zorgen er voor dat je meer urine produceert.
  • Drank met een temperatuur van rond de 15 Celsius wordt het gemakkelijkst door je lichaam opgenomen.
  • Als de lucht een hoge vochtigheidsgraad heeft kan het een stuk warmer zijn, omdat de afgifte van warmte via zweet mogelijker verloopt. Houdt rekening met deze extra warme omstandigheden.
  • Als het erg warm is heeft trainen waarschijnlijk een negatief effect. Bovendien verlies je niet al je conditie door het een tijdje rustig aan te doen.
  • Je hartslag kan tijdens het hardlopen hartje zomer tussen de 5 en 15 slagen hoger zijn dan normaal.
  • Drink voordat je dorst krijgt. Wanneer je dorst heb tijdens wedstrijden is het vaak te laat om bij te drinken.
  • Drink voor, tijdens (per kwartier 150-250 ml) en na het sporten voldoende. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat het lichaam niet meer vocht kan verwerken.
  • Draag bij warme omstandigheden dunnere en luchtigere kleding. Gebruik geen katoenen t-shirt, omdat deze te veel vocht opneemt. Draag ook geen zwarte kleding, omdat deze warmte absorbeert.
  • Zie ook: Hardlopen in de zomer en Water.


Stuur door