ALLES OVER HARDLOPEN

Tips voor hardlopen in de stad

Hardlopen is uitstekend voor je gezondheid. In de stad is de lucht echter niet altijd even schoon. Hardlopers ademen al snel 2.000 liter lucht per uur in, dat is drie keer zo veel dan normaal. Onderaan deze pagina een aantal tips voor veilig hardlopen in de stad.

Gezond hardlopen

  • Vermijd de meest vervuilde plekken in de stad. Kijk op www.run4air.nl waar die zijn.
  • Neem zo veel mogelijk afstand van snelwegen en drukke wegen. De luchtvervuiling neemt snel af met elke meter meer afstand. Tot ongeveer 300 meter naast snelwegen en 50 meter langs andere wegen is de lucht erg vervuild.
  • Pas op met smog. Is er matige smog neem dan een extra schone route. Kijk op www.rivm.nl voor de smogverwachting voor de komende dagen. Na regen en bij harde wind is de lucht vaak juist schoner.
  • Loop bij zomersmog s morgens. Zomersmog ontstaat door een combinatie van zon en luchtvervuiling. s avonds en s nacht neemt de smog weer af.
  • Vermijd ook drukke wegen met hoge bebouwing (bebouwing houdt wind tegen waardoor de vervuiling meer blijft hangen), drukke stoplichten en tunnelmonden.
  • Kijk hoe de wind waait en loop aan de schone kant van de weg.
  • Loop liever buiten de spits en niet tussen 16.00 en 19.00 uur. De hoeveelheid schadelijke stofdeeltjes is in de spits langs wegen hoger dan wanneer er minder verkeer is.
  • Loop niet direct achter brommers en ander verkeer.
  • Zorg ook zelf voor schone lucht; neem bijvoorbeeld vaker de fiets in plaats van de auto, kijk op www.run4air.nl wat jij kan doen en steun het pleidooi van natuur en milieu voor schone lucht.

Veilig hardlopen

  • Zorg er voor dat je gezien wordt. Zie: Hardlopen in het donker.
  • Wanneer je stukjes langs de weg moet lopen met veel auto- of fietsverkeer kan je het beste het verkeer tegemoet lopen.
  • Loop in de stad bij drukke en onveilige omstandigheden niet met muziek.


Stuur door