ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand

Looptips voor februari

  • De tips van januari stonden in het teken van de goede voornemens 'Meer sporten' en 'Afvallen'. Omdat veel mensen moeite hebben met het naleven van goede voornemens zijn de tips onderaan deze pagina herhaald.
  • Omdat het in februari nog erg koud kan zijn nog enkele tips over hardloopkleding.
  • Gebruik geen een katoenen t-shirt onder je hardloopjack, omdat katoen veel vocht neemt op. Hierdoor krijg je het koud en bovendien loop je niet lekker met een nat bovenlijf. Thermo onderkleding zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast.
  • Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.
  • Ook kan je bij erg koud weer het beste een muts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via het hoofd verliest. Als het erg koud is kan lichaamsdelen (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik reflecterend hesje, lampje of reflecterende bandjes. Zie ook: Hardlopen in het donker.
  • Besteed wat meer aandacht aan je voeding. De reserves die je in de zomermaanden hebt opgebrouwd zijn mogelijk in februari gedeeltelijk verbruikt.
  • Enkele tips om de opname van vitamines en mineralen te vergroten.
    • Gebruik sinaasappelsap bij de broodmaaltijd.
    • Melk belemmert de opname van ijzer door het lichaam.
    • Drink geen koffie en thee bij de maaltijd.
    • Opgewarmd eten is veel minder vitaminerijk.
  • Bij koorts mag je niet trainen, omdat een infectie van de hartspier niet uitgesloten is.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen. De eerste week na herstel doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in zo'n drie weken opvoeren tot je oude niveau.

Goede voornemens: Meer Sporten

  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Ga samen met een vriend(in) sporten.
  • Uiteraard is alleen sporten ook geen probleem. 65 procent van de hardlopers loopt (bijna) altijd in zijn uppie. Bovendien is het niet motiveert als het lastig is om afspraken te maken en na te komen.
  • Zie ook: Motivatie tips.

Goede voornemens: Afvallen

  • Voel je goed in je vel. Ben tevreden over jezelf. Er zijn belangrijker zaken als het ideale gewicht. Neem gewoon de tijd om afvallen. Bepaalde eetgewoontes en leefgewoontes verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
  • Er zijn vast wel lezers van deze pagina die nu denken: 'Ik zit prima in mn vel hoor '. Heb dus ook gevoel voor humor.
  • Zware botten zijn niet zo zwaar dat ze erg veel invloed hebben op je lichaamsgewicht: iemand met zware botten mag maximaal twee kilo van zijn/haar gewicht aftrekken. De smoes van "Ja, maar ik heb zware botten" gaat dus niet op.
  • Voor meer tips: Afslank tips en Smoesjes om niet te gaan fvallen.
  • Zie vooral: Afvallen: hoe.


Stuur door