ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand

Looptips voor juli en augustus

  • Omdat de omstandigheden voor deze maanden ongeveer hetzelfde geen aparte tips voor juli en augustus
  • Hardlopen in de zomermaanden gaat prima samen met Hardloopmuziek
  • Koptelefoons en oordopjes voor hardlopen moeten lekker zitten, zweetbestendig en waterbestendig. Voor meer info: Hardloop koptelefoons en oordopjes
  • Tijdens warm weer is je hartslag hoger. Dit komt omdat je lichaam extra veel warmte kwijt moet zien te raken. Het lichaam reageert hierop door meer bloed naar het oppervlak van de huid te pompen
  • Tijdens het hardlopen hartje zomer kan je hartslag tussen de 5 en 15 slagen hoger zijn dan normaal.
  • Draag bij warme omstandigheden dunnere en luchtigere sportkleding (bijvoorbeeld een singlet). Deze ventileert goed, zodat het lichaam de warmte gemakkelijk kwijt kan. Gebruik geen katoenen t-shirt, omdat deze te veel vocht opneemt. Draag ook geen zwarte kleding, omdat deze warmte absorbeert
  • In de vroege ochtend en late avond is het een stuk minder warm
  • Drink minstens 1,5 liter vocht per dag. Koffie, thee en alcoholische dranken (niet meer dan twee per dag) mag je ook meetellen, ondanks dat je wat vaker naar de wc moet
  • Drink meer op warme zomerdagen. Ook als je niet traint
  • Als je tenminste een liter lichtgele urine (dus niet donkergeel ) per dag produceert en je hebt geen moeite met de stoelgang mag je aannemen dat je voldoende hebt gedronken
  • In het buitenland is het kraanwater vaak van mindere kwaliteit. Ook bij water uit fles kan dat het geval. Ga altijd eerst na of het water goed drinkbaar is; neem geen onnodige risico's
  • Voor meer info: Rekenmachine vochtverlies
  • Sporters die gemakkelijk zweten moeten hun behoeften aan magnesium, zink en ijzer in de gaten houden
  • Zie ook: Tips sporten met warm weer

Hardlopen tijdens je vakantie

  • Tijdens je vakantie (in het buitenland) kan je natuurlijk lekker blijven doortrainen. Pas je trainingsschema wel aan als de omgeving sterk veranderd (o.a. bergen en temperatuur). Houd je sociale verplichtingen in de gaten. Probeer ook niet te koste van alles je trainingsplannen uit te voeren, het is tenslotte vakantie.
  • Voor meer info: Trainingsschema aanpassen
  • Het een en ander is natuurlijk ook goed te combineren. Zie: Hardloopreizen
  • Voor looproutes: Tips voor variatie van je hardlooproutes
  • Voor de lengte van je looprondje in het buitenland: Loopafstanden berekenen
  • Veel lopers gaan ook aan andere sporten doen: Hardlopen en andere sporten


Stuur door