ALLES OVER HARDLOPEN

Looptips van de maand

Looptips voor januari

  • De tips van januari staan in het teken van de goede voornemens 'Meer sporten' en 'Afvallen'. Onderaan worden enkele tips gegeven die verband houden met hardlopen in de winter.

Goede voornemens: Meer Sporten

  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Ga samen met een vriend(in) sporten.
  • Uiteraard is alleen sporten ook geen probleem. 65 procent van de hardlopers loopt (bijna) altijd in zijn uppie. Bovendien is het niet motiverend als het lastig is om afspraken te maken en na te komen.
  • Zie ook: Motivatie tips.
  • En: Smoesjes om niet te gaan hardlopen.

Goede voornemens: Afvallen

  • Voel je goed in je vel. Ben tevreden over jezelf. Er zijn belangrijker zaken als het ideale gewicht. Neem gewoon de tijd om afvallen. Bepaalde eetgewoontes en leefgewoontes verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
  • Er zijn vast wel lezers van deze pagina die nu denken:  'Ik zit prima in m’n vel hoor .….'.Heb dus ook gevoel voor humor.
  • Zware botten zijn niet zo zwaar dat ze erg veel invloed hebben op je lichaamsgewicht: iemand met zware botten mag maximaal twee kilo van zijn/haar gewicht aftrekken. De smoes van "Ja, maar ik heb zware botten" gaat dus niet op.
  • Voor meer tips: Afslank tips.
  • En tips: Smoesjes om niet te gaan afvallen.
  • Zie vooral: Afvallen: hoe.

Enkele wintertips voor hardlopers

  • Voor degene die hardlopen in de winter mogelijk te koud vinden: voor vrij veel mensen zijn de wintermaanden het loopseizoen!
  • Hardlopen in de herfst en winter kan het bij een flinke tegenwind een stuk kouder zijn dan bij weinig wind. Dit komt door de gevoelstemperatuur. Hoe sterker de windkracht hoe kouder het is. Gebruik daarom een hardloopjack dat winddicht is als je hartje winter een lange duurloop gaat doen tegen de wind in. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Wanneer je tijdens de wintermaanden in de sportschool op een loopband loopt kan je het beste zo nu en dan buiten trainen, omdat het lopen op een band net even anders is en daarom ten koste kan gaan van je looptechniek. Ook is het een plezierige afwisseling.
  • Laat je hardloopschoenen niet op de verwarming drogen, maar doe wat proppen krantenpapier in je schoenen. Te veel warmte is niet goed voor je schoenen.
  • Bij erg koud weer kan je het beste een muts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via het hoofd verliest. Als het bijzonder koud is kan lichaamsdelen (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen. De eerste week na herstel doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in zo'n drie weken opvoeren tot je oude niveau.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan lopen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurloop doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurloop ook regelmatig op het laatst wat sprintjes van 100 m.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker. Gebruik reflecterend hesje, lampje of reflecterende bandjes. Zie ook: Hardlopen in het donker.


Stuur door